Jenni Pitko: Romahtaneet ekosysteemit ja sukupuuttoon kuolleet lajit eivät ole maksettavissa takaisin

18.05.2021

Vihreiden kansanedustaja Jenni Pitko piti ryhmäpuheenvuoron 18.5.2021 eduskunnan täysistunnossa, jossa keskusteltiin opposition välikysymyksestä. Välikysymys käsitteli työllisyyttä ja velan taittamista. Pitkon mukaan välikysymyksestä loistivat poissaolollaan koulutuksen tasa-arvo, hyvinvointivelka, nuorten mielenterveysongelmien kasvu ja ilmastovelka.

– Välikysymyksessä kritisoidaan hallituksen työllisyystoimia ja työllisyyden lisäämisen aikataulua. Varmuudella voimme kuitenkin sanoa, että ilman hallituksen määrätietoisia toimia koronakriisin hoidossa, jälki olisi työllisyydenkin osalta ollut paljon pahempaa. Viimeisen vuoden aikana tärkeintä, mitä on voitu tehdä, on se, että työllisyys on saatu pysymään mahdollisimman lähellä tasoa ennen pandemiaa. Sitä varten on tuettu yrityksiä yritystuilla, joustavoitettu lomauttamista ja mm. mahdollistettu yksinyrittäjille väliaikainen työttömyysturva, Pitko sanoi.

Pitkon mukaan hallituksen syyttäminen tekemättömistä työllisyystoimista tuntuu erikoiselta, kun ottaa huomioon puoliväliriihessä päätetyt yli 40 000 lisätyöllistä ja aiemmin päätetyt yli 30 000 työllistä. Lisäksi Pitko otti puheessaan kantaa välikysymyksessä nostettuun sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden teemaan.

– Sukupolvien välistä oikeudenmukaisuutta uhkaa kaikista synkimmin ympäristö- ja ilmastovelka. Suhteessa valtionvelkaan, ympäristövelka on erityisen raskauttava siten, että jos kaadamme sen tulevien sukupolvien syliin, on hyvin todennäköistä, että sitä velkaa ei kukaan enää meidän jälkeemme edes kykene korjaamaan. Romahtaneet ekosysteemit ja sukupuuttoon kuolleet lajit eivät ole maksettavissa takaisin, Pitko sanoi.

– Tämä hallitus tekee politiikkaa, joka tähtää aikamme suurimpien kysymysten, ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden hupenemisen pysäyttämiseen. Me annamme kaikille mahdollisuuden varhaiskasvatukseen, pidämme huolta, että kaikille nuorille on tarjolla koulupaikka, pidämme kiinni perusturvan tasosta ja panostamme myös mielenterveyteen, Pitko totesi.

Pitkon mukaan monissa opposition esityksissä on tarjolla pääasiassa köyhien ja vähäosaisten kurittamista.

– Joskus tuntuu, että oikeiston mielestä tärkeintä on tehdä kovia päätöksiä, jotka sattuvat, sen sijaan, että teemme vaikuttavia päätöksiä. Oikeisto-oppositiolle sen peräämät kipeät päätökset ovat yleensä aina toimenpiteitä, joilla satutetaan heitä, joilla on jo valmiiksi vaikeaa. Me keskitymme mieluummin siihen, että yhteiskunta antaa tuleville sukupolville mahdollisimman hyvän alun elämään. Ja elinkelpoisen planeetan. Siksi epäilen, että ymmärrämme sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden eri tavalla, Pitko päätti puheensa.

Lue koko puhe.