Jos emme puolusta kulttuuria, mitä me sitten puolustamme?

28.02.2021

Kalevalan päivänä on syytä juhlia suomalaista kulttuuria.

Näin korona-aikana koko rikkaan ja monipuolisen kulttuurikenttämme elämäämme ja hyvinvointiamme rikastava merkitys on karulla tavalla korostunut. Kotimaisen kulttuurin tuotanto on vähentynyt: korona-aikana ei ole voinut rajoituksitta seurata ja esittää teatteria, tanssia, sirkusta tai musiikkia, tehdä elokuvia eikä pitää näyttelyitä. Suomessa on paljon kulttuurialan toimijoita, joiden toimeentuloa ja työmahdollisuuksia korona uhkaa jopa vuosiksi eteenpäin – puhumattakaan siitä, että se on jo vienyt monilta vuoden toimeentulon.

Meille, jotka kaipaamme nyt kipeästi uusia elämyksiä ja taiteellisia virikkeitä arkeemme, on kuitenkin ollut tarjolla esimerkiksi kirjoja, elokuvia ja musiikkia suoratoistopalveluiden välityksellä. Kuitenkin odotan jo kärsimättömänä, milloin olisi mahdollista taas käydä elokuvissa, teatterissa, konsertissa tai muissa tapahtumissa. Koska kulttuurilla ja taiteella on kyky lisätä hyvinvointia ja tukea mielenterveyttä, tarvitsisimme sitä nyt enemmän kuin koskaan.

On mahdollista, että korona muuttaa Suomen kulttuurikenttää ja koko suomalaista kulttuuria pitkälle tulevaisuuteen. Toivoa sopii, että kulttuurin arvostus keskuudessamme nousee.

Ensinnäkin, mikäli kulttuurialan työntekijöillä ei ole mahdollisuutta harjoittaa ammattiaan, uusia teoksia ei synny ja yhä useampi joutuu harkitsemaan alan vaihtoa. Hallitus on tukenut kulttuuri- ja tapahtuma-alaa vuonna 2020 noin 110 miljoonan euron lisärahoituksella, ja vuoden 2021 ensimmäisessä lisätalousarviossa tukea on varattu 20 miljoonaa euroa. Erityisesti kulttuurialan freelancerit ovat haavoittuvassa asemassa, ja siksi tukea tulee kohdistaa nyt erityisesti heille.

Musiikin, elokuvien ja kirjojen suoratoistopalvelut ovat varmasti tulleet jäädäkseen. Korona-aikana näiden palveluiden käyttäjämäärät ovat lisääntyneet, ja yhä useampi uusi kirja, elokuva tai kappale julkaistaan jossain vaiheessa suoratoistopalvelussa. Tämän julkaisualustan merkityksen kasvaessa on pidettävä huolta, että ne myös turvaavat taiteen tekijöille riittävät korvaukset.

Suoratoistopalvelut ovat myös käyttäjilleen maksullisia. Läheskään kaikilla ei kuitenkaan ole varaa kuukausimaksuihin päästäkseen lukemaan kirjoja, kuuntelemaan musiikkia tai katsomaan elokuvia ja sarjoja. Siksi on tärkeää, että kulttuuria tehdään maassamme kaikkien saataville, eivätkä maksulliset suoratoistopalvelut korvaa maksutonta kirjastojärjestelmää tai Yle Areenaa. Vihreät haluaa edistää kulttuuripalvelujen alueellista ja yhdenvertaista saavutettavuutta sekä laajentaa maksuttomien kulttuuripalveluiden tarjontaa koko Suomessa.

Nyt on tärkeää, että jaksamme kaikki noudattaa koronarajoituksia, jotta pääsemme toivottavasti mahdollisimman pian elämään sosiaalisempaa ja virikkeellisempää arkea, jonka vahvassa ytimessä ovat monipuoliset kulttuuripalvelut. Haluan pitää huolta, että kulttuuri kuuluu kaikille suomalaisille myös korona-ajan jälkeenkin. Me olemme osa kulttuuriamme.

Joidenkin asioiden merkityksen ymmärtää vasta, kun ne katoavat. Ei anneta suomalaisen kulttuurin olla yksi niistä.

Jos emme puolusta kulttuuria, mitä me sitten puolustamme?