Krista Mikkosen ryhmäpuhe: Suomen paikka on EU:n etujoukoissa

31.05.2017

Arvoisa puhemies,

Yhdysvaltain presidentti Trumpin vierailu Euroopassa ei ollut vanhojen kumppanien lämmin kohtaaminen. Yhteistä, kantavaa maaperää tapailtiin mutta ei löydetty.

Samaan aikaan Euroopan unionissa ollaan tilanteessa, jossa sen tulevaisuus on epävarma. Britannian lähtö on pakottanut meidät peruskysymysten äärelle. Millaisen Euroopan me haluamme? Rakennammeko sitä yhdessä vai erikseen?

Ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon valmistuessa vuosi sitten tiesimme, että muutoksia on edessä. Silti ei ehkä osattu aavistaa, kuinka suuria ne tulisivat olemaan.

Asiat, joita olemme tottuneet pitämään selviöinä -EU:n yhtenäisyys, Pariisin ilmastosopimus, Naton perusperiaatteet, YK ja sen rahoitus – on yhtäkkiä kyseenalaistettu.

Tutut maamerkit ovat kadonneet, mihin suuntaan tähyämmekään.

Arvoisa puhemies,

Ihmisoikeuksien kunnioittaminen, oikeusvaltio, tasa-arvo ja demokratia ovat se arvopohja, jolle EU rakennettiin 60 vuotta sitten. Se toi unelman rauhasta ja paremmasta huomisesta miljoonille sodan runtelemille eurooppalaisille.

Tänään liian moni on menettänyt uskonsa unioniin. Syystäkin. Oikeistolainen talouskuripolitiikka on ohjannut globalisaation hyödyt harvoille. Se on luonut tilaa oikeistopopulismin kasvulle.

Euroopan unioni etsii nyt suuntaansa sisäisten ja ulkoisten paineiden haastamana.

Kriisi on silti aina myös mahdollisuus. Siihen meidän on yhdessä tartuttava.

Meidän on palattava yhteisiin arvoihimme ja ryhdyttävä rakentamaan niiden varaan tämän päivän eurooppalaisten unelmaa hyvästä huomisesta.

Siihen tarvitsemme unionia. Meidän on rakennettava EU, joka pystyy vastaamaan globaaleihin haasteisiin, tuomaan turvaa kansalaisilleen ja vähentämään eriarvoisuutta.

EU, jonka kansalaiset kokevat omakseen ja joka takaa heille hyvän arjen, työn ja koulutuksen. EU, jossa ihmisten ja ympäristön hyvinvointi ovat talouspolitiikan keskiössä.

Meidän on vahvistettava EU:n sosiaalista ulottuvuutta. Unionin tulee ottaa johtotähdekseen pohjoismainen hyvinvointimalli tähän aikaan päivitettynä. Meidän on luotava puitteet aidolle demokratialle, jossa kansalaiset päättävät unionin suunnasta.

Tätä Suomen on tavoiteltava EU:ssa, ja tähän meidän tulee tähdätä myös kotimaassa. Tähän unioniin me Vihreät olemme sitoutuneet, nyt ja tulevaisuudessa.

Arvoisa puhemies,

Euroopan kansa, seiso omilla jaloillasi, älä luota vieraan apuun. Tämä oli Angela Merkelin viesti Trumpin vierailun jälkeen.

Se on vahva sanoma ja monumentaalinen tehtävä Euroopalle. Nyt jos koskaan tarvitsemme vahvaa unionia. Nyt jos koskaan tarvitsemme johtajuutta.

Kun kylmän sodan sulaessa Suomen ulkopolitiikassa koitti kevät, presidentti Koivisto johti meidät epäröimättä tielle, joka vei osaksi Eurooppaa ja Unionia. Lipposen pääministerikaudella hakeuduimme aktiivisesti Euroopan ytimeen. Ymmärsimme, että yhdessä voimme olla enemmän.

Tätä ymmärrystä tarvitaan jälleen. Suomen EU-politiikkaa ei johdeta prosessikaavioilla eikä hallituksen sisältä EU-erolla flirttailemalla. Emme voi ajelehtia kuin ajopuu, meidän on aktiivisesti vaikutettava EU:n suuntaan.

Vihreiden mielestä EU-yhteistyötä voidaan syventää eri tahtiin, kunhan huolehditaan, että ne maat, jotka eivät ole heti valmiita, pääsevät mukaan myöhemmin.

Ranskalaiset valitsivat presidentinvaaleissa Macronin ja yhteistyön. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan unionin ydinmaat Ranska ja Saksa näyttävät olevan valmiita tarttumaan ruoriin ja luotsaamaan unionia uusille vesille.

Vihreiden mielestä Suomen paikka on etujoukoissa. Vain siten voimme vaikuttaa siihen, millainen EU:sta muodostuu.

Arvoisa puhemies,

Vuosi sitten tiesimme, että Putinin Venäjä on valinnut voimapolitiikan. Nyt näyttää siltä, että Trumpin Yhdysvaltojen myötä palaamme suurvaltojen keskinäiseen voimannäyttöön.

Ydinaseet on kokenut uuden tulemisen. Venäjä kehittää ydinsopimusten kieltämiä ohjuksia. Trump tviittaa, että Yhdysvallat tarvitsee vahvempaa ydiniskukykyä. Pohjois-Korea on tehnyt onnistuneita ohjuskokeita. Elämme ajassa, jossa tarvitaan jälleen ydinaseriisuntaa. Sitä Suomen on edistettävä.

Itämeren alueella vakaus on lisääntynyt Baltian maiden liityttyä Natoon. Tämänkin vuoksi olisi ollut tärkeää kuulla Trumpin sitoutuminen turvatakuisiin. Suomen Nato-jäsenyys ei Vihreiden mielestä ole ajankohtainen. Sen sijaan on hyvä kysyä, onko tulevaisuuden Nato sellainen kuin olemme tottuneet ajattelemaan.

Euroopan on seisottava omilla jaloillaan myös ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Nyt EU:n yhteisen puolustuksen rakentamiseen on avautunut historiallinen ikkuna. Jos yhdistämme voimamme, voimme kehittää sellaisia pysyviä rakenteita ja kykyjä, joita yhdelläkään EU-maalla ei olisi yksin mahdollisuutta. Tätä Suomen pitää olla voimakkaasti ajamassa.

Aina voimapolitiikka ei vaadi aseita. Venäjä on informaatiovaikuttamisella pyrkinyt ohjaamaan demokraattisia vaaleja. USA:ssa se tuotti tulosta, Ranskassa vaikutusyrityksiin osattiin jo vastata.

Suomessa valitaan ensi vuonna presidentti. Pyrkimystä vaikuttaa vaaliin ei voida sulkea pois. Tarvitaan keinoja tunnistaa informaatiovaikuttamista ja vastata siihen tehokkaasti.

Arvoisa puhemies,

Yhdysvallat on luvannut tällä viikolla kertoa, sitoutuuko se Pariisin ilmastosopimukseen. Oli tulos mikä tahansa, ilmastonmuutoksen torjuntaa se ei pysäytä. Kiina on jo lisännyt uusiutuvan energian tuotantoa. Yhdysvalloissa yritykset ymmärtävät fossiilisen riskit, vaikka presidentti ei.

Yhdysvaltojen nihkeys vaatii meiltä muilta suuremman vastuun jakamista. Samalla se on mahdollisuus EU:lle astua ilmastopolitiikan edelläkävijäksi. Macron toivotti jo Trumpin karkottamat ilmastotutkijat tervetulleiksi Ranskaan. Suomenkin on syytä uskoa tutkijoita, jos aiomme saavuttaa oman päästötavoitteemme.

Ympäristönsuojelussa on pystytty yhteistyöhön silloinkin, kun välit muuten ovat viileät. Lähialueyhteistyötä Venäjän kanssa pitää avata ympäristöasioissa, sillä ilmastonmuutoksen pysäyttämisellä on kiire. Myös Arktisen neuvoston puheenjohtajuus antaa Suomelle mahdollisuuden edistää ympäristönsuojelua.

Arvoisa puhemies,

Meidän kohtalomme on riippuvainen tahdosta sitoutua yhteistyöhön, ei eristäytymiseen. Meidän Vihreiden valinta on selvä. Toivottavasti hallituksen valinta on sama.