Maria Ohisalo Euroopan vihreiden kokouksessa: Ilmastonmuutoksen torjuminen on tehtävä oikeudenmukaisesti

08.11.2019

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo nosti esille vihreiden puolueiden vastuun kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja hyvinvointivaltion uudistamisessa eurooppalaisten vihreiden puolueiden kokouksessa Tampereella pitämässään linjapuheessa. European Green Partyn valtuuskunta kokoontuu Tampereella 8.-10.11.2019.

Ohisalon mukaan nyt on oikea hetki vihreiden kokoontua yhteen, sillä paine kestävän ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan rakentamiseen on suuri. Vihreiden harteilla lepää paljon poliittista vastuuta.

– Vihreät saivat vaalivoiton europarlamenttivaaleissa. Puolassa, Sveitsissä ja Saksassa vihreät ovat saavuttaneet historiallista menestystä, ja Suomessa nousimme hallitukseen kolmella ministerillä. Vihreästä aallosta tuli totta. En liioittele lainkaan kun ennustan, että seuraava vuosikymmen tulee olemaan vihreä koko Euroopassa. Vihreille ratkaisuille on tarvetta nyt enemmän kuin koskaan, sillä yhteiskuntamme on muututtava, Ohisalo sanoi puheessaan.

Ohisalon mukaan on aika tehdä reilu muutos kohti kestävää yhteiskuntaa.

– Hyvinvointivaltion säilyttäminen ja ilmastokriisin pysäyttäminen eivät ole keskenään ristiriitaisia tavoitteita. Ne kulkevat käsi kädessä. Jos pienituloisen lompakko kevenee autoilun kustannusten kasvaessa, sosiaaliset etuudet kompensoivat sen hänelle. Jos työntekijä menettää työpaikan, on hänelle löydyttävä koulutusta ja uusi työpaikka vihreällä talouspolitiikalla, Ohisalo sanoi.

Puheessaan Ohisalo nosti esille tarpeen tehdä kestävä energiauudistus. Turpeella ja kivihiilellä ei Ohisalon mukaan ole paikkaa tulevaisuuden energiatuotannon työkalupakissa.

– Kuinka ajamme fossiiliset polttoaineet alas oikeudenmukaisesti? Jokainen työtä fossiilisen energian parissa tekevä ansaitsee huomiomme. Heillä on oikeus hyvään työhön ja toimeentuloon myös energiamurroksen jälkeen. Se vaatii koulutusta ja se vaatii tukea niille, joihin muutos iskee kaikkein kovimmin, Ohisalo sanoi.

Koko puhe luettavissa englanniksi.
Pressikuvia toimitusten käyttöön lisätään viikonlopun aikana tänne.
Kokouksen ohjelma.