Maria Ohisalo: Huomenna Suomi on vihreä.

24.05.2021

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo puhui Ylen puheenjohtajentissä 24.5. siitä, kuinka paljon valtaa kunnilla on Suomen suunnan suhteen. Kunnissa voidaan torjua ilmastonmuutosta, panostaa koulutukseen, suojella luontoa ja vahvistaa mielenterveyspalveluita, tasa-arvoa ja hyvinvointia.

Ohisalo korosti haasteita, joiden kanssa tänään elämme.

– Elämisen vauhti on kiihtynyt, mikä johtaa myös siihen, että monet uupuvat. Tuhannet suomalaiset jäävät vaille apua mielenterveyden ongelmiin. Myös planeettamme on hädässä. Ilmasto lämpenee silmiemme edessä. Metsissämme elää satoja uhanalaisia lajeja, Ohisalo toteaa.

Ohisalo nosti esiin, että samaan aikaan moni asia on paremmin kuin eilen.

– Me suomalaiset olemme mitatusti maailman onnellisin kansa ja Suomi on maailman turvallisin maa. Luonnon merkitys suomalaisille on kasvanut koronan keskellä entisestään. Lähimetsä tai retkeilyreitti on täydellinen paikka rentoutua. Koulutus on ollut läpi historian menestystarinamme, joka kantaa meitä edelleen. Opettajat ympäri Suomen tekevät hartiavoimin töitä, jotta yksikään lapsi ei putoa kriisin takia kelkasta, Ohisalo toteaa.

Ilmassa on Ohisalon mukaan toivoa.

– Tänään yhä useampi meistä suomalaisista ajaa vähäpäästöisellä autolla tai polkee sähköpyörällä. Jo puolet omakotitaloa rakentavista valitsee maalämmön ja entistä useammassa kodissa jätteiden lajittelu ja kierrätys on jo arkipäivää. Raiteita rakennetaan ja hiilivoimaloita suljetaan, Ohisalo sanoo.

Mutta miltä Suomi voisi näyttää 2030-luvun puolessavälissä? Silloin Suomi on jo hiilineutraali ja vanhoja päästöjä kerätään talteen.

– Sähkö tulee aurinko- ja tuulivoimaloista. Suomessa toimii lukemattomia uusia yrityksiä, jotka ovat rakentaneet liiketoimintansa vihreän kasvun ympärille. Maailmalla puhutaankin Suomen vihreästä talousihmeestä, joka mahdollistui, kun 2020-luvulla uskallettiin panostaa vihreään kasvuun, Ohisalo visioi tulevaisuutta.

Myös palvelut voivat toimia paremmin kuin ennen.

– Mielenterveyspalveluiden ääreen pääsee jonottamatta. Keskustassa tai taajamassa pääsee kätevästi liikkumaan myös kävellen, pyörällä tai julkisilla. Uusia lähijunayhteyksiä on avattu ympäri Suomen. Siellä missä juna ei vielä kulje, luokseen voi kutsua robottibussin. Tieto liikkuu globaalisti nopeammin kuin koskaan aiemmin, mutta kirjastot ympäri Suomen ovat edelleen tärkeitä kuntalaisten olohuoneita ja kohtaamispaikkoja. Kulttuuri kukoistaa kunnissa enemmän kuin koskaan, Ohisalo kuvaa 2030-luvun Suomea.

Varhaiskasvatuksella voidaan tasoittaa oppimiserot, kunhan siihen satsataan ja opettajilla on aikaa lasten kanssa. Luontokato voidaan pysäyttää ja lähimetsät pelastaa.

– Mutta. Meillä ei ole aikakonetta. Me emme voi matkustaa muuttamaan eilistä. Sen sijaan me voimme päättää millainen huominen on. Me voimme pitää heikoimpien, pienten ja luonnon puolta silloinkin, kun ajat ovat vaikeat. Me voimme torjua ilmastonmuutosta, panostaa koulutukseen, suojella luontoa ja vahvistaa mielenterveyspalveluita, tasa-arvoa ja hyvinvointia, Ohisalo sanoo.

– Näistä kaikista asioista päätetään kunnissa, ja Suomen suunta ratkaistaan vaaleissa. Tulevaisuus riippuu sinusta, minusta ja meistä kaikista. Morgondagens Finland är grönt. Huomenna Suomi on vihreä, Ohisalo korostaa.

Lue koko puhe: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/maria-ohisalon-puhe-ylen-puheenjohtajatentissa-24-5-2021