Maria Ohisalo jää perhevapaalle 19.11.2021

12.11.2021

Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo jää perhevapaalle perjantaina 19.11. Varapuheenjohtaja Iiris Suomela nousee puheenjohtajan sijaisena johtamaan perhevapaan aikana puoluetta. Samalla Krista Mikkonen siirtyy sisäministeriksi ja Emma Kari ympäristö- ja ilmastoministeriksi.

Sijaisuuden aikana Suomela johtaa Vihreät maan ensimmäisiin aluevaaleihin.

– Näissä vaaleissa voimme turvata laadukkaat palvelut ihmisten arjessa, torjua eriarvoisuutta ja edistää aivan kaikkien ihmisten yhdenvertaista kohtelua. Tämä kaikki voidaan tehdä myös ympäristön kannalta kestävästi, Suomela sanoo.

Ohisalon perhevapaa kestää vuoden 2022 kesäkuulle asti. Ohisalo palaa perhevapaan päättyessä hoitamaan ympäristö- ja ilmastoministerin tehtävää.

– Lapsen syntymä antaa varmasti uusia näkökulmia maailmaan ja myös politiikan tekemiseen. Olen iloinen siitä, että tässä hyvinvointivaltiossa ministerin ja puoluejohtajan paikaltakin on mahdollista pitää perhevapaa. Olisi tärkeää, että kaikilla olisi työpaikasta tai elämäntilanteesta riippumatta mahdollista tavoitella sellaista perhettä ja lapsilukua kuin haluaa, Ohisalo toteaa.