Maria Ohisalo: Syksyn budjettiriihessä pöydällä isoja kysymyksiä

15.05.2021

Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo paalutti syksyn budjettiriihen tärkeyttä Suomen hiilineutraaliustavoitteen 2035 kannalta. Ohisalo käsitteli Vihreiden puoluevaltuuskunnalle etänä Kuopiosta käsin antamassaan puheessaan myös sitä, miten tärkeää on pystyä ehkäisemään pahoinvointia kunnissa myös taloudellisesta näkökulmasta.

– Tänä keväänä on taas jonkin verran keskusteltu siitä, minkä niminen meidän nykyinen hallitus on. Onko se punamulta, vasemmistohallitus tai vihreä kansanrintama. Meille ei ole ehkä niin suuremmin väliä sillä, miksi sitä hallitusta nyt lopulta kutsutaan. Meille olennaista on se, että hallitus tekee historian vihreintä politiikkaa, Ohisalo toteaa.

Hallitus on ilmastopaneelin arvion mukaan oikealla uralla kohti hiilineutraaliutta vuonna 2035 ja puolet tarvittavissa päästövähennyksiä koskevista päätöksistä on jo kasassa.

– Se loppukin puolikas pitää tietenkin vielä päättää. Syksyn budjettiriihessä pitää päästä reilulla askeleella eteenpäin jäljellä olevien päästövähennysten suhteen. Pöydällä on vielä esimerkiksi isoja kysymyksiä verojen suhteen, liikenteen päästövähennykset ja maatalouden päästöjen saaminen laskuun. Hallitus on antanut lupauksen suomalaisille riittävistä ilmastotoimista, ja näiden lupausten lunastamisen aika on nyt, Ohisalo sanoo.

Ohisalo nosti puheessaan esiin sen, että leikkauslistojen kanssa pitää olla varovainen, ettei samalla tukahduteta kasvun ituja ja synnytetä pahoinvointia sekä lisäkuluja. Esimerkiksi kunnat, jotka leikkasivat 90-luvulla rajuimmin kouluterveydenhuollon palveluista, käyttivät vastaavasti enemmän lapsille ja nuorille suunnattuja erikoissairaanhoidon palveluja 2000-luvun alussa.

– Samasta syystä me ajetaan kunnissa eteenpäin terapiatakuuta ja parempaa matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden saatavuutta. Niillä saadaan vähennettyä pahoinvointia nyt, ja säästetään paremman työkyvyn ansiosta pitkä penni huomenna.

Kesän kuntavaaleihin Vihreät lähtee lupaavista asetelmista.

– Vihreiden listoilla on ennätysmäärä ehdokkaita, ja yhä suuremmassa osassa Suomea kuin koskaan ennen. Tämä on huikea lähtökohta vaalivoiton tekemiselle. Mutta ennen kaikkea tässä työssä auttaa jokainen suomalainen. Jokainen ilmastosta, koulutuksesta ja mielenterveydestä vaaliteltoilla ja somessa tenttaava äänestäjä, Ohisalo sanoo.

– Me ymmärretään että vihreä talous voi tarkoittaa kunnille valtavaa mahdollisuutta uusien elinkeinojen ja verotulojen muodossa. Toivoisin, että tämä aihe nousisi myös kuntavaalien paneeleissa. Että ilmastokriisi olisi aidosti keskustelun ykkösaihe, eikä putoaisi pois ensimmäisenä ajanpuutteen vuoksi, Ohisalo toteaa.

Lue koko puhe