Maria Ohisalo: Tiukkojen velkasääntöjen sijasta kasvua vihreillä investoinneilla

02.10.2021

Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo nosti esille tarpeen uudistaa EU:n velkasääntöjä, jotta tarvittavat vihreät investoinnit saadaan liikkeelle. Ohisalo korosti myös tarvetta jatkaa afganistanilaisten auttamista ja luoda turvapaikanhakijoille turvallisia reittejä Eurooppaan. Ohisalo puhui Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Lahdessa lauantaina 2.10.

Ohisalo käsitteli Saksan vihreiden samaa vaalivoittoa ja todennäköistä nousua hallitukseen.

– Kun Saksa vihertää, vihertää koko Eurooppa. Koronapandemia on pakottanut EU-maat lisäämään menoja ja ottamaan velkaa, ja yhteisistä velkasäännöistä on väliaikaisesti luovuttu. Nurkan takana odottaa kuitenkin valtava vihreiden investointien tarve, kun taloutta sovitetaan ilmaston ja ympäristön kantokykyyn. Sisarpuolueemme Saksassa on nostanut kysymykseksi unionin velkasääntöjen uudistamisen, Ohisalo toteaa.

– Velkaan suhtautuminen on muuttunut ekonomistienkin parissa, eikä tätä keskustelua käydä enää vain vasemmistolaisissa piireissä. Osasyy voi olla siinäkin, että liian tiukka talouskuripolitiikka ei ole onnistunut synnyttämään kasvua eikä hyvinvointia, Ohisalo jatkaa.

Ohisalo pohti puheessaan myös sitä, millaisiin hallituskokoonpanoihin tämän hetken puolueiden kannatukset voisivat Suomessa vastaisuudessa riittää.

– Lukuunottamatta paatuneen oikeistokonservatistista hallituskoalitiota, on vaikea kuvitella sellaista hallituspohjaa, johon Vihreitä ei jatkossakin tarvittaisi. Arvoistamme emme ole valmiita tinkimään, mutta vaa’ankielen asema on käytettävä jatkossakin viisaasti, Ohisalo korostaa.

Ohisalo otti kantaa myös keskusteluun ansiotulon verotuksen alentamisesta.

– Esille heitetty ajatus kiihdyttää suhdannenousua alentamalla verotusta vaikuttaa näissä oloissa erikoiselta. Se on outo ajatus siksikin, koska valtion talous on vahvasti alijäämäinen ja veronalennukset lisäisivät alijäämää entisestään. Sen sijaan vihreät ovat aina valmiita verotuksen painopisteen muutokseen niin, että työntekoa ja yrittämistä verotetaan vähemmän ja ympäristöä ja ilmastoa haittaavaa toimintaa verotetaan enemmän, Ohisalo sanoo.

Vaikka Afganistanin tilanne ei ole enää otsikoissa, on maassa edelleen inhimillinen kriisi. Ohisalo peräänkuulutti avun tarjoamisen tärkeyttä ja eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistamista inhimillisempään suuntaan.

– Afganistan ei nimittäin jää Euroopan lähialueella tapahtuvista kriiseistä viimeiseksi. Surullinen totuus on se, että vaikka ilmastokriisiä pystyttäisiin hillitsemään, tulemme tällä vuosisadalla näkemään ilmastopakolaisuutta, Ohisalo toteaa.

Lue koko puhe