Mirka Soinikoski: Meidän on autettava kaikin keinoin heitä, joihin kriisi osuu kovimmin

06.05.2020

Kansanedustaja Mirka Soinikoski piti Vihreiden ryhmäpuheen koronakriisin exit-strategiasta käydyssä keskustelussa eduskunnan täysistunnossa 6.5.2020.

Soinikosken mukaan olemme edenneet Suomessa tilanteeseen, jonka saavuttamiseksi poikkeustila otettiin käyttöön maaliskuussa.

– Epidemian kasvu on Suomessa pysähtynyt ja paikallinen tarttuvuusluku on saatu painettua alas. Siitä kuuluu kiitos paitsi riittäville ja oikea-aikaisille rajoitustoimille, myös jokaiselle niitä noudattaneelle suomalaiselle, Soinikoski sanoo.

Soinikosken mukaan laajamittaisilla rajoitustoimilla on saatu ostettua lisäaikaa terveydenhuollon iskukyvyn varmistamiseksi.

– Kun kiireetön leikkaustoiminta keskeytettiin, tehohoitopaikat onnistuttiin moninkertaistamaan ja sairaaloiden valmiustasoa nostamaan. Samoin toimittiin vuonna 2010 sikainfluenssapandemian aikaan, jolloin työskentelin Turun yliopistollisen keskussairaalan teho-osaston lääkärinä. Edellisen pandemian opeista rakennettiin varautumissuunnitelma 2012, jonka pohjalta Suomi lähti koronan vastaiseen taisteluun alkuvuodesta. Toisin kuin nyt, 10 vuotta sitten meillä oli rokote apuna taistelussa, Soinikoski sanoo.

– Viruksen leviämistä tarkkaillaan ja kokonaiskuva tarkentuu jatkuvasti. Eduskunnalla on oltava henkinen ja lainsäädännöllinen valmius tehdä uusia rajoituksia ja ottaa askelia taaksepäin tilanteen niin vaatiessa. Päätöksenteon avoimuus ja tutkittuun tietoon perustuvat toimenpiteet ovat nyt ehkä suuremmassa arvossa kuin koskaan, Soinikoski sanoo.

– Tämä pandemia ei kohtele ihmisiä samalla tavalla. Yhdelle on vaikeampaa olla kotona kuin toiselle, joillakin on suuri huoli omasta toimeentulosta, joillakin suunnaton pelko omasta tai läheisten terveydestä. Jotkut joutuvat jo suremaan läheisensä poismenoa. Meidän tulee kaikin tavoin auttaa heitä, joihin tämä kriisi osuu kovimmin, Soinikoski sanoi.

– Akuutin kriisinhallinnan ohella meidän on kyettävä katsomaan tulevaisuuteen ja tehtävä päätöksiä siitä, millaisen yhteiskunnan haluamme koronan jälkeen rakentaa. Vanhaan palaamisen sijaan meidän on rakennettava tulevaisuuden Suomea kestävälle pohjalle. On luotava uutta työtä, uutta hyvinvointia ja uutta vaurautta – ekologisesti kestävästi ja sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla. Ilmastonmuutosta ei ole peruttu, eivätkä lajikato tai luonnonvarojen ehtyminen ole kadonneet minnekään, Soinikoski sanoo puheessaan.

Lue koko puhe.