Tavoitteena kestävä rahoitus kulttuurille

08.02.2022

Kulttuuriala on ollut yksi korona-ajan suurin kärsijä. Kun toiminta on pakotettu kiinni, ei esimerkiksi esittävää taidetta ole voinut millään innovatiivisuudella pitää näin pitkään voimissaan.

Taiteen tekijät ovat pettyneitä ja uupuneita, yleisö toivottavasti kuitenkin innokas palaamaan ja odottava, minä ainakin olen.

Tänään tulee eduskunnan käsittelyyn lisätalousarvio – kulttuurille siinä yli 60 milj € tukipaketti, jossa kompensoidaan koronarajoitusten vaikutuksia. Valitettavasti uusia jakomekanismeja, jotka tavoittaisivat yhtä hyvin kaikki produktioissa mukana olevat ei ole onnistuttu vieläkään rakentamaan, jatkovalmistelu tähän kuitenkin kirjattiin päätökseen. Tukipaketin lisäksi sulkemiskorvaukset yrityksille koskevat myös kulttuurialaa.

Perustulo on vihreiden jo pitkään tarjoama ratkaisu freelancereiden ja epätyypillistä työtätekevien työnteon ja sosiaaliturvan saamisesta sujuvaksi. Mikä olisi parempi aika kuin nyt ottaa tämä käyttöön, alan ja sen tekijöiden elpymiseksi! Nopea keino, joka auttaisi jo vähän olisi tekijänoikeuskorvauksien työttömyyskorvausta leikkaavan vaikutuksen poisto.

Myös muita keinoja edistää kulttuurialan elpymistä on. Tekijänoikeusdirektiivin vieminen lainsäädäntöön tulee hoitaa tekijöiden oikeuksista huolehtien. Esimerkiksi E-lainauskorvaukset tarvitaan hetimmiten, äänikirjojen käyttö kasvaa koko ajan.

Nuorten harrastukset ovat olleet tauolla ja nuoret ovat toinen koronasta eniten köniinsä saanut ryhmä. Jo ennen koronaa läheskään kaikki halukkaat nuoret eivät ole päässeet taideharrastusten ja -opintojen pariin – kasvatetaan nyt merkittävästi taiteen perusopetuksen resurssia ja huomioidaan Suomen harrastusmallissa taide- ja kulttuuriharrastaminen.

Veikkauksen edunsaajien rahoitusta on käsitelty usean kuukauden ajan parlamentaarisessa ryhmässä, jossa saimme viime viikolla sovun kaikkien ryhmien kesken. Rahoitustasoon ei tule radikaaleja leikkauksia vuoteen 2026 mennessä. Kytky rahapelitoiminnan tuottojen ja edunsaajien rahoituksen välillä puretaan kokonaan, eli rahapelitoiminnan tuotot tuloutetaan tulevaisuudessa valtiolle yleiskatteellisena, ilman korvamerkittyä käyttökohdetta. Pelihaittojen vastaista työtä rahoitetaan vastaisuudessakin pelituotoista. Vanhoja jakosuhteita kuitenkin suositellaan noudatettavan vielä tässä vaiheessa, veteraanirahoitus vähenee potista sen tarpeen vähetessä. Jatkossa budjettirahoituksella on huolehdittava, että kulttuurin rahoituksen suunta voi olla kasvava, vuoden 2023 tämän hallituksen tulee pitää hallitusohjelmasta kiinni ja taata, että kulttuuri- ja nuorisosektorille kompensoidaan veikkausrahoituksen vähenemä! Budjettirahoitusta tarkastellessa tulee huomioida myös sote-uudistuksen tuomat muutokset kuntien rahoitukseen ja huolehtia, ettei kulttuuri joudu leikkauskohteeksi näistä johtuen.

Veikkauksen edunsaajien rahoitusta koskevassa sovussa on kirjattu, että yleishyödyllisten yhteisöjen rahoituksessa tulee huomioida myös kustannustason nousu. Samoin on kirjattu, että tieteen rahoituksen kasvu ei saa olla pois muusta OKM:n rahoituksesta. Kokonaisuutta seuraamaan perustetaan myös parlamentaarinen neuvottelukunta tai vastaava.

Nyt korona-rajoitusten purkaminen on kaikkien toivelistan kärjessä ja toivottavasti kestävää.