Pariisin ilmastosopimus täyttää viisi vuotta – mikä on muuttunut?

11.12.2020

Pariisin ilmastosopimuksen solmiminen jää ihmiskunnan historiaan hetkenä, jolloin päätimme tosissamme pysäyttää ilmastonmuutoksen. Valitettavasti maailma ei nyt viisi vuotta sopimuksen solmimisen jälkeen ole vielä sen viitoittamalla 1,5 asteen polulla. Paljon on kuitenkin tapahtunut – ja suunta on oikea.

Viisi vuotta sitten koko maailma odotti henkeä pidätellen Pariisin ilmastokokouksen tuloksia. Neuvottelut venyivät vuorokauden verran yliajalle, mutta tulos oli historiallinen: 196 maata pääsi vuosien odotuksen jälkeen sopuun kaikkien aikojen ensimmäisestä oikeudellisesti sitovasta kansainvälisestä ilmastosopimuksesta. Ilmassa oli toivoa.

Pariisin sopimuksessa maailman maat sitoutuivat rajaamaan maapallon keskilämpötilan nousun alle kahteen asteeseen ja pyrkimään pitämään sen alle 1,5 asteessa. Sopimus perustuu sille, että kukin maa kertoo, mitä se on valmis tekemään tavoitteen saavuttamiseksi. Sitoumuksia kiristetään joka viides vuosi. Tänä vuonna on ensimmäisen päivityksen aika.

Vielä maailman maiden sitoumukset eivät vielä riitä rajaamaan lämpötilan nousua 1,5 asteeseen, vaan veisivät meidät kohti maailmaa, jonka keskilämpötila olisi kolme astetta nykyistä korkeampi. Matkaa 1,5 asteen polulle on siis vielä reippaasti.

Vaikka tilanne on vakava, toivoa tuo se, että ilmastotoimien tahti on tänä vuonna kiristynyt joka puolella maailmaa. Esimerkiksi Kiina on ilmoittanut tavoittelevansa hiilineutraaliutta vuoteen 2060 mennessä. EU:n, Japanin ja Etelä-Afrikan hiilineutraaliustavoitteet tähtäävät vuoteen 2050. Yhdysvallat on ilmoittanut palaavansa sopimukseen presidentti Bidenin johdolla. Vielä viisi vuotta sitten olisi ollut vaikeaa kuvitella, että saamme lukea näin vahvoista ilmastotavoitteista.

Ilmastonmuutoksen torjunnalla on kiire, ja siksi on olennaista, mitä tapahtuu seuraavan kymmenen vuoden aikana. Esimerkiksi Iso-Britannia on asettanut itselleen erittäin merkittävän tavoitteen vähentää päästöjä 68 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. EU puolestaan päätti juuri vähentää nettopäästöjä vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. On hienoa, että EU:n päätös ehti ajoissa Pariisin sopimuksen juhliin.

Maailma on muuttunut viidessä vuodessa paljon. Liikumme oikeaan suuntaan ja aiempaa vauhdikkaammin. Lähiaikoina saamme varmasti lisää uutisia kiristyvistä tavoitteista, sillä Pariisin sopimus velvoittaa jäsenvaltiot ilmoittamaan uudet tai päivitetyt ilmastosuunnitelmansa vuoden 2020 loppuun mennessä. Seuraavaksi on varmistettava, että tavoitteet todella muuttuvat toimiksi.

Huomenna YK:n ilmastohuippukokous kerää maat yhteen keskellä pandemiaa – virtuaalisesti. Pandemia sävyttää varmasti myös kokouksessa käytäviä keskusteluja. Nyt tehtävät massiiviset elvytystoimet ovat ainutkertainen mahdollisuus saada maailma Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaiselle polulle. Tätä tilaisuutta emme saa hukata.