Pekka Haavisto: Hallitukselta ymmärrettävä ratkaisu, kun sen suurin hanke kaatuu

08.03.2019

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto kommentoi pääministerin ratkaisua pyytää hallituksen eroa. Haaviston mukaan sote-uudistuksen toteuttaminen jää nyt seuraavan hallituksen tehtäväksi.

– Tämä on hallitukselta ymmärrettävä ratkaisu, kun sen suurin hanke päättyy epäonnistumiseen. Hallituksen sote-mallin ongelmat ovat olleet tiedossa jo pitkään ja niistä on eduskuntakäsittelyssä varoitettu. Pohjimmiltaan uudistus kaatuu nyt hallituksen kyvyttömyyteen korjata moneen kertaan todettuja ongelmia, Haavisto sanoo.

– Päätöksentekojärjestelmämme on näyttänyt tässä kestävyytensä. Eduskunnasta ei voi juoksuttaa läpi perustuslain kannalta kyseenalaista mallia, joka vaarantaa suomalaisten palvelut ja perusoikeudet, Haavisto sanoo.

Haavisto toteaa, että seuraavan hallituksen on tartuttava sote-uudistukseen ripeästi. Uudistuksen valmistelun pohjaksi puolueiden olisi syytä kokoontua miettimään yhdessä seuraavia askeleita.

–  Olemme esittäneet parlamentaarista valmistelua pitkin tätä vaalikautta ja sen avulla soten kaataneet ongelmat olisi ehkä voitu välttää. Esitän, että puolueet kokoontuvat yhteen vielä ennen vaaleja käymään yhdessä läpi sote-uudistuksen seuraavia askeleita. Uudistuksen tarpeesta vallitsee kuitenkin laaja yhteisymmärrys. Tämän hallituskauden virheistä voidaan ottaa opiksi ja välttää ne tulevaisuudessa, Haavisto sanoo.

Haaviston mukaan sote-uudistuksessa olisi edettävä ihmiset ja sote-palvelut edellä ja jättää mahdollisten maakuntien muut tehtävät myöhempään harkintaan.

– Suuri osa ympäri maata tehdystä valmistelutyöstä voidaan hyödyntää myös jatkossa. Sote-palvelut on järkevää siirtää leveämmille hartioille. Ensi vaiheessa tulisi keskittyä pelkästään sote-palveluiden siirtoon maakunnille ja arvioida maakuntien muut mahdolliset tehtävät vasta myöhemmin. Ongelmien ytimessä kerran toisensa jälkeen ollut markkinamalli on vihdoin hylättävä ja vietävä uudistus maaliin eduskuntapuolueiden suuren enemmistön jakamien tavoitteiden pohjalta. Käydään työhön, Haavisto sanoo.