Pekka Haavisto: Julkaisen omat lobbaustiedot ja haastan muut mukaan

23.09.2017

Pekka Haavisto esittää lobbausrekisteriä Suomeen. Hän katsoo sen olevan eri asia kuin eduskunnan vierailijalista.

Haaviston mielestä olisi tärkeää, että tällainen rekisteri saataisiin Suomessa niin hallituksen, eduskunnan kuin kuntapäättäjienkin käyttöön – tasavallan presidenttiä unohtamatta. Lobbaus tulisi kirjata sen tapahtumispaikasta riippumatta, eli myös eduskunnan ja ministeriöiden tilojen ulkopuolella.

Viime päivien keskustelu on keskittynyt eduskunnan vierailijalistoihin. Ne eivät ole sama asia kuin lobbausrekisteri, koska kansalaisilla täytyy olla mahdollisuus tavata kansanedustajia ilman pelkoa siitä, että heidän nimensä löytyy seuraavan päivän iltapäivälehdestä.

Siksi lobbarirekisteri ja eduskunnan vierailijalistat kannattaa käsitellä omina kokonaisuuksinaan. Lobbarirekisteri tarvitaan, ja sen pitää olla kaikille avoin.

– Sitoudun itse siihen, että tulen kansanedustajana ja presidenttiehdokkaana ensi viikosta alkaen julkaisemaan kaikki tämän vuoden lobbaustiedot omilla kotisivuillani. Haastan myös kaikki kansanedustajat, pääministerin, ministerit ja tasavallan presidentin talkoisiin suomalaisen politiikan uuden avoimuuden puolesta, Haavisto sanoi puheessaan Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Riihimäellä 23.9.2017.

Lue koko puhe.