Pekka Haavisto kampanjastartissa: Eduskuntavaalit ovat ilmaston, koulutuksen ja tasa-arvon vaalit

26.01.2019

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto kuvasi Vihreiden kampanjastartissa 26.1. pitämässään puheessa Vihreiden tavoitteeksi eduskuntavaaleja ilmastovaaleiksi, koulutusvaaleiksi ja tasa-arvon vaaleiksi. Vihreiden tavoitteena on kääntää Suomen suunta ja rakentaa kestävämpää ja inhimillisempää yhteiskuntaa.

Haavisto totesi, että Suomen täytyy olla ilmastonmuutoksen torjunnan edelläkävijä.

– Emme tarvitse ilmastokarkureita, ja ilmastokarkurin osa ei ole Suomen tie. Siksi Vihreiden tavoite on tehdä Suomesta hiilineutraali jo ennen vuotta 2030. Edelläkävijyys on paras tapa luoda työtä ja mahdollisuuksia viedä osaamistamme myös maailmalle, joka janoaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, Haavisto sanoi.

– Työhön ekologisen rakennemuutoksen toteuttamiseksi haluamme kutsua mukaan kaikki – niin tavalliset suomalaiset, yritykset kuin muut puolueet. Yhteisesti hiotuilla ratkaisuilla on paras mahdollisuus onnistua kestävän muutoksen toteuttamisessa, Haavisto sanoi.

Haaviston mukaan tämän vaalikauden aikana sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole edennyt. Hallituksen talouspolitiikan hän sanoi osuneen erityisen kovasti naisiin. Hän vaati puheessaan seuraavaan hallitukseen tasaista sukupuolijakaumaa.

– Uskon, että tasa-arvoisemman Suomen rakentamista auttaisi se, jos myös hallituksen kokoonpano muuttuisi heijastamaan pyrkimystä sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Mielestäni seuraavan hallituksen, joka tulee olemaan myös 2020-luvun ensimmäinen hallitus, täytyy koostua puoliksi naisista. Jos Vihreillä on tilaisuus tähän hallituksen osapuolena vaikuttaa, sitoudumme siihen, että oma ministeriryhmämme näin myös muodostetaan, Haavisto sanoi.

Suomen ja hyvinvointivaltion tarina on Haaviston mukaan keskeisesti koulutuksen tarina. Koulutuksen tärkeys ei vähene, vaan siihen on panostettava yli miljardi euroa lisää.

– Vihreät haluavat perua hallituksen 900 miljoonan euron koulutusleikkaukset, mutta emme tyydy siihen. Seuraavan hallituksen tavoitteena on oltava suomalaisen koulutuksen ja tutkimuksen nostaminen maailman huipulle. Tarvitsemme kansallisen projektin, jossa nostamme suomalaisten koulutustasoa, oppimistuloksia ja vahvistamme korkeakoulutuksen ja tutkimuksen edellytyksiä, Haavisto sanoi.

– Johtoajatukseksi sopii se, että meidän kaikkien olisi otettava askel eteenpäin. Annettava jokaiselle nuorelle mahdollisuus kouluttautua kiinnostuksensa ja kykyjensä mukaisesti ja luotava tilaisuuksia täydentää osaamistaan niille, jotka ovat nuoruuden opintien jo jättäneet, Haavisto sanoi.

Puhe luettavissa täällä >.