Pekka Haavisto puheessa: Suomesta ilmastonmuutoksen torjunnan markkinajohtaja maailmassa

21.03.2019

Vihreiden puheenjohtaja vaati Ylen puheenjohtajatentin yhteydessä 21.3. pitämässään puheessa ekologista rakennemuutosta ja miljardin euron panostusta koulutukseen.

Haavisto puhui maailmanlaajuisesta nuorten ilmastolakosta ja heidän välittämästään viestistä niin eduskuntatalon portailla kuin Kurikassa. Haaviston mukaan nyt ei ole varaa sanoa ei ilmastoteoille.

– Nuoret ovat pettyneitä. Mutta jotakin hyvääkin: he uskovat entistä enemmän omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. He odottavat, että politiikassa uskalletaan ottaa ilmastojohtajuus niin Suomessa kuin kansainvälisesti, Haavisto sanoi.

– Monet ovat ilmastonmuutoksesta huolissaan, mutta yksittäisiin keinoihin sen torjumiseksi sanotaan ei. Tämä ei käy, tämä on liian epämukavaa, tämä maksaa liikaa. Vastaamatta jää usein, mitä maksaa, kun emme tee mitään. Se on kaikkein kallein vaihtoehto, Haavisto sanoi.

Haaviston totesi ilmastonmuutoksen torjunnan vaatiman ekologisen rakennemuutoksen olevan mittaluokaltaan teollisen vallankumouksen luokkaa.

– Muutos on iso, mutta me suomalaiset olemme aina olleet hyviä uuden luomisessa. Ekologinen rakennemuutos tuo myös uutta työtä. Meistä voi tulla ilmastonmuutoksen torjunnan markkinajohtaja maailmalla, Haavisto sanoi.

– Muutoksen on myös oltava reilu ja oikeudenmukainen kaikille suomalaisille. Jokaisella on oltava tilaa uudessa tulevaisuudessa. Jokainen on pidettävä mukana iästä, ammatista tai asuinpaikasta riippumatta. Kaveria ei jätetä, ei edes ilmastonmuutoksen uhatessa, Haavisto sanoi.

Haavisto ylisti Suomea osaajien maaksi, jossa on aina arvostettu koulutusta. Haaviston mukaan myös ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii osaamista, mutta esitti huolensa suomalaisen koulutuksen tilasta.

– Amiksilla lähiopetuksesta on tullut ehtyvä luonnonvara. Koulupäivät viikossa ovat voineet supistua kolmeen tai neljään. Lukio saatetaan keskeyttää suuriin oppikirjakustannuksiin. Ja korkeakoulutuksen ja tutkimuksen rahoitus on ajettu ahdinkoon. Näin ei voi jatkua. Tarvitsemme koulutuksen kunnianpalautuksen, koulutusmiljardin. Kaikilla suomalaisilla pitäisi myös tulevaisuudessa olla vähintään toisen asteen koulutus. Tehdään toisen asteen koulutuksesta maksutonta, Haavisto sanoi.

Lue Pekan puhe kokonaisuudessaan!