Pekka Haavisto: Vaalitulos antaisi pohjan kestävän kehityksen hallituksen muodostamiselle

28.04.2019

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto puhui Vihreiden puoluevaltuuskunnassa sunnuntaina 28.4. eduskuntavaalien tuloksesta, tulevista eurovaaleista ja hallitustunnusteluista. Haaviston mukaan ympäristön, ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja hyvinvointivaltion puolestapuhujat olivat eduskuntavaalien voittajia. Haavisto toivoi Suomeen kestävän kehityksen hallitusta.

Haavisto iloitsi puheessaan naisten sisäänmarssista eduskuntaan.

– Uusi eduskunta pääsi aloittamaan työnsä tällä viikolla. Talossa on paljon uusia kasvoja ja historiallisen paljon naisia. Suomi muuttuu ja samalla eduskunta muuttuu. Nuorten ja naisten vahvempi rooli päätöksenteossa näkyy läpi puolueiden, mutta aivan erityisesti se näkyy Vihreiden ryhmässä. On selvää, että nuorten ja naisten esiinmarssin myötä kuva politiikasta muuttuu ja tapa tehdä politiikkaa muuttuu. Juuri siksi heitä on äänestetty ja heidät on valittu, Haavisto sanoi.

Haavisto totesi, että hallitustunnusteluissa Vihreät ei tule tinkimään siitä, että ilmastonmuutoksen torjunnan on oltava tulevan hallituksen kärkitavoitteiden joukossa.

– Teemme vastaukset hallitustunnustelijalle sillä ajatuksella, että olemme valmiita puolustamaan kantojamme myös mahdollisissa hallitusneuvotteluissa. Vaikka neuvotteluissa joutuu aina tekemään myös kompromisseja, me vihreät emme näe ilmastonmuutoksen pysäyttämistä asiana, josta voisi perääntyä. Elämän jatkuminen maapallolla, hyvinvointimme, taloutemme on kokonaan riippuvainen ympäristöstämme. Tästä asiasta emme tingi, Haavisto sanoi.

Haavisto määritteli puheessaan myös Vihreiden yleisempiä tavoitteita hallitustunnusteluille.

– Vihreiden tavoitteena on saada Suomeen kestävän kehityksen hallitus, joka kantaa vastuunsa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Uskon, että sellaiselle linjalle on Suomessa tilausta. Kestävän kehityksen hallitus turvaisi ympäristön tilan, loisi pohjaa tulevaisuuden hyvinvoinnille ja edistäisi tasa-arvoa koko yhteiskunnassa, Haavisto sanoi.

Koko puhe luettavissa täällä.

Lisätietoa:

Vihreiden puoluevaltuuskunta ja eduskuntaryhmä päättävät Vihreiden vastauksista hallitustunnustelija Antti Rinteen puolueille esittämiin kysymyksiin myöhemmin sunnuntaina 28.4.2019.