Vihreä eduskuntaryhmä valitsi Atte Harjanteen uudeksi puheenjohtajakseen

28.10.2021

Kansanedustaja Atte Harjanne on vihreän eduskuntaryhmän uusi puheenjohtaja. Eduskuntaryhmä valitsi ryhmäpuheenjohtajan kokouksessaan torstaina 28.10.

– Eduskuntakaudella on edessä vielä paljon Vihreille tärkeitä päätöksiä. Ihmisoikeuksia kunnioittava translaki pitää saada säädettyä, ilmastokriisin ja luontokadon torjunnan suhteen tavoitteiden on ohjattava tekoja tinkimättömästi ja työllisyystoimien osalta pitää saada aikaiseksi päätöksiä, jotka aidosti auttavat ihmisiä työllistymään, Harjanne toteaa.

– Ryhmäpuheenjohtajalla on myös tärkeä tehtävä hallituspuolueiden välisissä neuvotteluissa. Hallituksen isot yhteiset tavoitteet eivät ole muuttuneet mihinkään, mutta niissä on joskus jonkin verran yhteensovittamista viiden puolueen kesken, Harjanne jatkaa.

Kansanedustajat Saara Hyrkkö ja Jenni Pitko jatkavat tehtävissään eduskuntaryhmän ensimmäisenä ja toisena varapuheenjohtajana.

Eduskuntaryhmän nykyinen puheenjohtaja Emma Kari siirtyy marraskuussa ympäristö- ja ilmastoministeriksi puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalon vanhempainvapaan ajaksi.

Taustatiedoksi toimituksille

Atte Harjanne on 37-vuotias diplomi-insinööri, kansanedustaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu. Ennen valintaansa kansanedustajaksi Harjanne toimi tutkijana Ilmatieteen laitoksella tutkimusalanaan ilmastonmuutoksen yhteiskunnalliset vaikutukset.

Saara Hyrkkö on 34-vuotias ensimmäisen kauden kansanedustaja Uudenmaan vaalipiiristä. Koulutukseltaan Hyrkkö on bioinformaatioteknologian ja työpsykologian diplomi-insinööri Aalto-yliopistosta. Hyrkkö on espoolainen kaupunginvaltuutettu ja Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja.

Jenni Pitko on 35-vuotias ensimmäisen kauden kansanedustaja Oulun vaalipiiristä. Koulutukseltaan hän on arkkitehti. Pitko toimii myös kaupunginvaltuutettuna Oulun kaupunginvaltuustossa ja on jäsenenä Pohjois-Pohjanmaan maakuntavaltuustossa.