Vihreiden ensimmäisiksi eurovaaliehdokkaiksi Heidi Hautala ja Iiris Suomela

10.10.2018

Vihreiden puoluehallitus on nimennyt puolueen kaksi ensimmäistä ehdokasta kevään 2019 eurovaaleihin. Ehdolle nimettiin Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja Heidi Hautala ja Vihreiden nuorten puheenjohtaja Iiris Suomela.

– Vihreät tavoittelee ensi kevään eurovaaleissa voittoa kestävämmälle tulevaisuudelle ja Euroopalle, joka voittaa nykyiset vaikeutensa ja vie eteenpäin eurooppalaista unelmaa rauhasta, tasa-arvosta ja oikeudenmukaisesta hyvinvoinnista jokaiselle. On ilo avata tämä työ asettamalla ehdolle kaksi näin kovan luokan ehdokasta, Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen sanoo.

– Heidi Hautalan uraauurtava työ europarlamentissa avoimuuden ja ympäristön puolesta jo kolmella vuosikymmenellä on osoittanut, miten yksittäinenkin parlamentaarikko voi vaikuttaa koko maanosan kehitykseen. Iiris Suomela on puolestaan suomalaisen politiikan vahvimpia nousevia tähtiä, jonka tinkimätön feministinen työ tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden puolesta näyttää esimerkkiä meille kaikille tänä aikana, kun länsimaiden perustavista arvoista kamppaillaan, Miettinen sanoo

Heidi Hautala on pitkäaikainen europarlamentaarikko ja toimii nykyään Euroopan parlamentin varapuheenjohtajana. Hautala haluaa nähdä EU:n, ja Suomen sen osana, maailmanlaajuisten sääntöjen luojana.

– Työ kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiseksi ei tule koskaan valmiiksi. Haluan jatkaa sitä ja puolustaa tehtyä työtä. Vaikuttamisen paikkoja esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjunnassa on valtavasti. Kauniit sanat eivät riitä, nyt tarvitaan tekoja. Politiikan huipultakin tilaa valtaavalle taantumukselle ei saa antaa tippaakaan periksi: ihmisoikeuksia, demokratiaa, tasa-arvoa ja oikeusvaltiota on puolustettava joka päivä, Hautala sanoo.

Iiris Suomela on Vihreiden nuorten toinen puheenjohtaja ja Tampereen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja. Vuoden 2017 kuntavaaleissa hänet valittiin ensikertalaisena Tampereen kaupunginvaltuustoon Vihreiden ehdokaslistan toiseksi suurimmalla henkilökohtaisella äänimäärällä.

– Näinä aikoina kaivataan EU:ta, joka seisoo rohkeasti ihmisoikeuksien ja ilmastonmuutoksen ratkaisemisen puolella. Tätä vaatii yhä kasvava osa nuorista, ja nyt jos koskaan on EU:n otettava nämä vaatimukset tosissaan. Me emme voi katsella sivusta, kun korallit tuhoutuvat, ihmisoikeuksia poljetaan ja etenkin naisten oikeuksia uhataan niin Euroopassa kuin maailmalla. EU:n on noustava entistä rohkeammaksi vastavoimaksi Yhdysvaltain ja Venäjän kaltaisten suurvaltojen kylmälle ja kovalle nykypolitiikalle, Suomela sanoo.

Eurovaaliehdokkaat nimeää Vihreissä puoluehallitus. Vihreät lähtee eurovaaleihin täydellä 20 ehdokkaan listalla. Kaikki ehdokkaat eurovaaleihin nimetään ennen kevään 2019 eduskuntavaaleja. Edellisissä eurovaaleissa Vihreiden tulos oli 9,3 prosenttia äänistä ja yksi europarlamenttipaikka. Tulevissa eurovaaleissa puolue hakee kasvua.

Eurovaalit pidetään 26.5.2019.