Vihreiden tulevaisuusbudjetti torjuu ilmastonmuutosta, panostaa koulutukseen ja vähentää köyhyyttä

14.11.2018

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto toteaa, että Vihreiden vaihtoehtobudjetti rakentaa tulevaisuutta kolmen suuren kokonaisuuden kautta: se suojelee ilmastoa, panostaa koulutukseen ja torjuu köyhyyttä. Haavisto piti vihreiden vaihtoehtobudjetista ryhmäpuheen eduskunnassa 14.11.

– Vihreiden tulevaisuusbudjetti 2019 rakentaa pohjaa isoille uudistuksille, jotka seuraavan hallituksen on tehtävä. Ilmastonmuutosta on torjuttava, koulutukselle on tehtävä kunnianpalautus ja sosiaaliturva on uudistettava kantamaan kaikkia. Vihreiden tulevaisuusbudjetti on myös arvovalinta köyhyyden vähentämisen, suomalaisen luonnon ja Suomen globaalin vastuun puolesta, Haavisto sanoo.

Haavisto huomauttaa, että YK:n ilmastopaneelin IPCC:n raportti on ravistellut koko maailmaa. Suomen tavoitteena pitää olla hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä, minkä jälkeen nettopäästöt on painettava negatiiviseksi.

– Vihreät haluaa aloittaa fossiilisten polttoaineiden käytön ja ilmastonmuutosta kiihdyttävien tukien alasajon heti. Päästöjen vähentämisen lisäksi meidän on turvattava metsien hiilinielut. Kohti vähäpäästöisempää Suomea voimme kulkea leikkaamalla tukia, jotka kiihdyttävät ilmastonmuutosta, Haavisto sanoo.

Vihreät vaativat koulutuksen kunnianpalautusta. Sitä varten Vihreiden vaihtoehtobudjetti panostaa koulutukseen kaikilla asteilla yhteensä lähes 800 miljoonaa euroa.

– Suomen kouluista tulee tehdä maailman parhaita. Ammatillisiin oppilaitoksiin lisäisimme aloituspaikkoja, lähiopetusta ja opettajia, jotta nuoret saisivat sekä koulutuspaikan että tarvittavan osaamisen työelämään. Vihreät lakkauttaisi hallituksen rajaukset täysipäiväiseen varhaiskasvatukseen, pienentäisi ryhmäkokoja ja parantaisi päivähoidon laatua, sanoo Haavisto.

Vihreiden vaihtoehtobudjetti pyrkii myös vähentämään perheiden eriarvoisuutta. Peräti 135 000 lasta elää tällä hetkellä köyhässä perheessä.

– Köyhiä perheitä on monenlaisia. On niitä, joissa toinen tai molemmat vanhemmista ovat työttömiä. On niitä, joissa hoidetaan kotona pieniä lapsia. On niitä, joissa isommat lapset käyvät toista astetta. Vihreiden vaihtoehtobudjetti lähtee siitä, että lapsiperheköyhyyttä pitääkin vähentää laaja-alaisesti, Haavisto sanoo.

Lue Pekan puhe kokonaisuudessaan täältä.