Ville Niinistö: Rahat pois fossiilisista – ilmastoinvestoinnit on Euroopan talouden suunta

30.11.2019

Vihreiden europarlamentaarikko Ville Niinistö vaatii mittavia investointeja uusiutuvaan energiaan, energiatehokkuuteen ja tutkimukseen. Niinistö puhui Vihreiden puoluevaltuuuskunnan kokouksessa Turussa lauantaina 30.11.2019

– Europarlamentti julisti torstaina ilmastohätätilan, koska ilmastotoimilla on kiire ilmastonmuutoksen kohtuuttomien seurausten välttämiseksi. On huolestuttavaa, että tänä päivänä ei käytetä Euroopassa enää yhtä paljon rahaa puhtaan energian edistämiseen sekä tutkimuksessa että investoinneissa kuin 2010-luvun alussa. Investoinnit uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen täytyy kääntää välittömästi kasvuun, jos haluamme torjua ilmastonmuutosta tosissamme, Niinistö sanoi.

Niinistö nosti esiin uusiutuvien energiamuotojen voimakkaan edistyksen. Aurinko- ja tuulivoima ovat jo nyt edullisimmat uusinvestointien kohteet energiantuotannossa.

– Energiamurrosta on nyt vauhditettava. Kyse on myös teollisuuden vihertymisestä. Monet teollisuudenalat ovat valmiita ilmastotoimiin, mutta vapaaehtoisuus ei riitä. Vihreän talouden investointiohjelman, Green Dealin, tulee asettaa suuntaviivoja ja tukimekanismeja kohti fossiilivapaata Eurooppaa. Uuden komission suunnitelmat ovat kunnianhimoisia, joten Suomessakin kannattaa haastaa politiikan muutoksen tuulia. Suomen teollisuus pärjää, jos olemme edelläkävijänä osa ilmastoratkaisua, Niinistö sanoi.

Euroopan unionin ohella suurimmat puhtaan energian investoijat globaalisti ovat Kiina ja Yhdysvallat. Kiinan investoinnit ovat jo suuremmat kuin EU:n.

– Emme voi tuudittautua siihen, että EU pysyy kärkisijoilla, jos emme toimi nyt. Green Dealin täytyy nostaa Eurooppa takaisin ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun edelläkävijäksi, Niinistö sanoi.

Lue koko puhe.