Maria Ohisalo: Nyt tarvitaan vähintään puoli miljardia köyhyyden poistamiseen

08.09.2018

Vihreiden varapuheenjohtaja, köyhyystutkija Maria Ohisalo vaatii seuraavaan hallitusohjelmaan köyhyyden ja eriarvoisuuden vastaista toimenpideohjelmaa. Ohisalo piti avauspuheenvuoron Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Salossa 8. syyskuuta.

– Seuraavassa hallitusohjelmassa on oltava köyhyyden ja eriarvoisuuden vastainen toimenpideohjelma, joka saa myös maksaa. Köyhyyttä ei poisteta puheilla, se poistetaan teoilla, Ohisalo sanoi puheessaan.

Ohisalon mukaan Vihreät on jo keväällä hallituksen kehysriihen yhteydessä esittänyt lukuisia toimia, joilla köyhyyttä poistettaisiin aktiivisesti. Paketti maksaisi noin puoli miljardia euroa.

– Sillä saisimme muun muassa eri perusturvaetuuksien korotuksia – mukaan luettuna opintotuki, työttömyysturva ja takuueläke sekä pienituloisille kohdennettuja veronkevennyksiä. Lisäksi on yhdistettävä eri asiakasmaksujen maksukattoja. Nämä ovat ensiaskeleita, ja suunta on jatkuvasti oltava kohti perustuloa, Ohisalo lisäsi.

– Köyhyydessä on vahvasti kyse rakenteista. Esimerkiksi niistä työn ja sosiaaliturvan yhdistämisen vaikeuksista, jossa perusturvan varassa elävän ei kannata vastaanottaa töitä pelätessään tukien menettämistä, Ohisalo sanoi.

– Suomalaista sosiaaliturvaa on rakennettu maailmansotien jälkeisessä ajassa. Maailma on kuitenkin muuttunut ja muuttuu jatkossa entistä enemmän. Jatkossa työn muutosta kuvaa aiempaa vahvemmin se, että osan töistä korvaa jo näinä päivinä automatisaatio ja paikoin robotit. Tähänkin tarvitsemme sosiaaliturvauudistusta, Ohisalo sanoi.

Ohisalon mukaan vihreät luottavat ihmisiin niin paljon, että näkevät, että universaali, yksilökohtainen ja vastikkeeton perustulo jokaiselle olisi vapauttava ja mahdollistava. Kyykyttämisen ja kyttäämisen sijaan tarvitaan perustulo, joka ei ole korvaus työstä, vaan mahdollistaa työn tekemisen.

– Toteutetaan ensi hallituskaudella vähintään 10 000 henkilöä kattava uusi perustulokokeilu, jossa on mukana ainakin yrittäjiä ja freelancereita, kotona lastaan hoitavia vanhempia, työttömiä ja opiskelijoita. Vain näin voidaan saada selville perustulon vaikutukset erilaisissa elämäntilanteissa, Ohisalo sanoi puheessaan.

Koko puhe on luettavissa: https://www.vihreat.fi/artikkeli/2018/09/maria-ohisalon-puhe-vihreiden-puoluevaltuuskunnassa-salossa-892018