Oras Tynkkynen valittiin jatkokaudelle Euroopan vihreiden hallitukseen

10.11.2019

Tamperelainen Oras Tynkkynen valittiin jatkokaudelle Euroopan vihreän puolueen (European Green Party, EGP) hallitukseen. Valinnan teki Tampereelle kokoontunut EGP:n valtuuskunta sunnuntaina 10.11.

Euroopan vihreiden jäsenenä on 38 vihreää puoluetta Euroopan kaikista osista Irlannista Ukrainaan ja Maltasta Norjaan. EGP:n hallituksessa on yhdeksän jäsentä.

– Valinta Euroopan vihreiden hallitukseen on tunnustus suomalaisten saavutuksille. Vihreillä on Suomessa pidempi ja laajempi kokemus maan johtamisesta kuin yhdelläkään toisella vihreällä puolueella Euroopassa, Tynkkynen arvioi.

Vihreät puolueet ovat saavuttaneet viime vuosina vaalivoittoja ympäri Eurooppaa. Eurovaaleissa parlamentin vihreä ryhmä kasvoi 24:llä mepillä. Puolan lokakuisissa vaaleissa vihreät saivat ensimmäistä kertaa kolme kansanedustajaa. Vihreät ovat menestyneet tänä vuonna vaaleissa myös mm. Saksassa, Belgiassa, Norjassa ja Sveitsissä.

– Vihreän aallon myötä vihreät puolueet ovat saavuttaneet historiallisia voittoja. Vihreiden on kuitenkin oltava vahva poliittinen liike joka puolella Eurooppaa, ei vain Pohjois- ja Länsi-Euroopassa. Vihreiden ratkaisujen vahvistaminen kaikkialla on nyt valitun uuden hallituksen kärkitehtäviä. Siinä suomalaisten kokemukset voivat olla avuksi, Tynkkynen kommentoi.

Kokousviikonlopun aikana valittiin EGP:lle uusi puheenjohtajisto ja hallitus, arvioitiin vihreiden yhteistä eurovaalikampanjaa, päätettiin toimintasuunnitelmasta ja otettiin kantaa mm. ilmastokriisiin, vapaakauppasopimukseen, mertensuojeluun ja maahanmuuttoon.

Tynkkynen toimi vihreiden kansanedustajana vuosina 2004-15. Hän on vaikuttanut myös mm. Vihreiden varapuheenjohtajana, vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajana ja Tampereen kaupunginvaltuutettuna.