— Kerttu Hakala

EU

Tänään sitten keskustelun aiheena oli Euroopan unioni. Ensin tosin kävin Ruukissa (tai Siikajoella...) koulupaneelissa. Illan paneelikeskustelu oli Eurooppanuorten ja Eurooppalaisen Oulun seudun järjestämä, ja puheenjohtaja Liisa Jaakonsaaren mukaan ensimmäinen EU-aiheinen eduskuntavaalipaneeli Pohjois-Suomessa. Puhuttiin Suomen EU-politiikasta (tosin useimmat panelistit puhuivat yleisesti EU:sta eivätkä vastanneet kysymykseen, joka koski nimenomaan Suomen linjaa), ihmisoikeuksista ja kansalaisjärjestöjen asemasta unionissa. Kaiken kaikkiaan aivan loistava paneeli: Jaakonsaari oli hyvä puheenjohtaja, yleisöä oli sopivasti ja se oli aktiivista eikä teemoja voi millään sanoa yhdentekeviksi tai tylsiksi. Sorruin itse muutaman kerran vähän turhan pitkiin puheenvuoroihin, mutta toisaalta olen kyllä ihan tyytyväinen siihen, mitä ja miten puhuin. EU on jollain tavalla vaikea aihe, mutta kansanedustajan on pakko ymmärtää aika paljon unionin päätöksistä ja päätöksentekotavoista. En ole mikään EU-asiantuntija, mutta tiedän tarpeeksi muodostaakseni mielipiteitä ja perustellakseni kantojani. Paneelissa oli yllättävän paljon yleistä jaappausta, joka paljasti joidenkin ehdokkaiden epävarmuuden EU-asioissa. Jos joku haluaa palauttaa mut maan pinnalle tästä itsetyytyväisyydestä, niin tehköön sen kommentoimalla. Minä kun sain palautetta lähinnä äidiltä ja Lasselta, ja sen palautteen objektiivisuus ja kriittisyys lienee hieman kyseenalaista. Äiti ja Lasse lähtevät huomenna kotia kohti. Helinä, Timo ja perhe lähtivät jo tänään. Oli loistavaa nähdä ihania läheisiä ja kutkuttavaa saada nämä tyypit tänne keskelle kampanjahulabaloota tueksi!