— Kerttu Hakala

Into, energia, into

Vaalihumu alkaa olla hektistä. Eilen olin, kuten jo tosi monelle olen hehkuttanutkin, aivan ihanassa innostavassa loistavasti järjestetyssä vaalitilaisuudessa ammattikorkean Kasarmin kampuksella. Järjestäjinä olivat tradenomi- ja insinööriopiskelijoiden järjestöt ja Akavan opiskelijapuoli. Onhan se kamalaa kädet täristen odottaa seuraavaa täsmäkysymystä ja takellella kellotettuja maksimissaan puoliminuuttisia vastauksia, mutta sillä pidetään keskustelu mielenkiintoisena ja saadaan käsiteltyä monia asioita niin, että erot ehdokkaiden välillä tulevat näkyviin. Myös yleisö pysyy tällaisissa tenttauksissa yleensä tyytyväisenä ja viihtyy - silloin kun sitä on. Tällä kertaa ei ollut, mutta olin silti vielä myöhään yölläkin niin fiiliksissä hyvistä keskusteluista ettei uni meinannut tulla (toisaalta unta vähän estää myös mahassa tanssaava tyyppi). Tenttaamisen jälkeen istuskeltiin vielä vähän vapaamuotoisemmin puhumassa politiikkaa. Yksi illan mukavimmista asioista oli kuulla kokoomuslaisen perustelevan analyyttisesti, miksi Mikkelistä ei tarvita Suomen sisäisiä reittilentoja minnekään. Tämä päivä meni Mikko-markkinoilla. Aamusta otin mukaan Vihreiden teltalle myös koiran, jonka palautin kotiin sen nukuttua pari tuntia pienellä kerällä oman pyyhkeen päällä teltan takaosassa. On se suloinen, ja tykkää olla mukana, mutta kyllä tän lauman laumanjohtaja on se, joka nauttii kampanjoinnista ihan oikeasti... Tosin Nahani on kyllä erinomaista mainostenjakoseuraa ja muutenkin kelvollinen poliitikon koira.