Tyttöjä tukemalla maailma muuttuu paremmaksi

11.10.2019

Tyttöjen oikeudet maailmassa ovat tärkeitä vuoden jokaisena päivänä, mutta erityisesti niitä kannattaa pysähtyä miettimään tänään, kansainvälisenä tyttöjen päivänä.

Tämä päivä on olemassa, jotta muistaisimme tytöt ja heidän kokemansa syrjinnän ja toisaalta siksi, että muistaisimme heidän huikean potentiaalinsa sekä kotimaassamme että globaalisti.

Maailman tyttöjen asema on parantunut vuosien saatossa huimasti. Yhä useampi pääsee kouluun ja yhä useammalla on oikeus seksuaali- ja lisääntymisterveyteen. Se on pitkäjänteisen työn tulosta. Tämän työn jatkaminen on tärkeää.

Taivaalla on kuitenkin tummia pilviä. Tyttöjen oikeuksien edistyminen tai edes niistä kiinnipitäminen ei ole itsestäänselvää. Etenkin maailman köyhimmissä maissa elävien tyttöjen asemaa uhkaa ilmastonmuutos. Kuivuuden myötä usein tyttöjen vastuulle kuuluvat vedenhakumatkat pidentyvät. Se aika on pois koulunkäynnistä ja toisaalta altistaa tyttöjä vaaroille. Lapsiavioliittojen määrän on havaittu yleistyneen, kun ruoasta ja vedestä on puutetta. Maailman tytöt ovat jo valmiiksi heikoimmassa asemassa, ja kun ruokaturva heikkenee, nälänhädät yleistyvät ja kuivuus lisääntyy, tyttöjen lautaset voivat jäädä kovin tyhjiksi.

Kun torjumme ilmaston lämpenemistä, turvaamme maailman heikoimmassa asemassa olevien edellytykset elämälle. Siksikin on niin tärkeää, että hallitus on ottanut tavoitteekseen Suomen hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä. Sen saavuttaminen vaatii toimia.

Suuret leikkaukset kehitysyhteistyöstä viime kaudella vahingoittivat Suomen ja suomalaisten järjestöjen tekemää työtä maailman köyhimmissä maissa. Myös moni tyttö koki leikkaukset, kun hankkeet päättyivät yhtäkkiä. Nyt suunta on käännetty ja kehitysyhteistyömäärärahoja nostetaan. Se on oikein. Suomen kehityspolitiikan keskeisenä teemana on jo pitkään ollut tyttöjen ja naisten aseman parantaminen ja ilman euroja tämä työ jää tekemättä. Suomen on yhtenä maailman vauraimpina maina kannettava globaalia vastuuta ja autettava heitä, joilla on vähemmän.

Tyttöjen koulutukseen panostaminen on perustavanlaatuisessa asemassa, kun halutaan nostaa ihmisiä köyhyydestä. Mahdollistamalla maailman tytöille koulunkäynnin voimme merkittävästi edistää sekä tasa-arvoa että yhteiskuntien vakautta.