Haku Vihreiden työryhmiin

Hakuja ei ole tällä hetkellä auki. Tulevista hauista ilmoitetaan tällä sivulla.

Tällä sivulla ilmoitetaan avautuvista hauista Vihreiden poliittisiin työryhmiin ja muihin tehtäviin.

Tällä hetkellä hakuja ei ole auki.

Päättyneet haut

• Vammaispoliittisen ohjelman työryhmän jäsenet – haku auki 25.9. asti
  • Eurooppa-työryhmän jäsenet (6) – haku auki 25.9. asti
  • Sosiaali-, terveys- ja pelastuspoliittisen työryhmän jäsenten täydentäminen – haku auki 25.9. asti.

Lisätiedot ja hakuohjeet kunkin tehtävän osalta alla. Huomioithan, että valittujen henkilöjen tulee olla Vihreiden jäseniä.

Kysymykset koskien kaikkia tehtäviä ja hakuprosesseja: strateginen asiantuntija Sarianna Mankki sarianna.mankki@vihreat.fi +358 50 513 1948

Vammaispoliittinen työryhmä – jäsenet

Vammaispoliittisen työryhmän tehtävänä on valmistella vammaispoliittinen ohjelma puoluevaltuuston hyväksyttäväksi. Työryhmän käytettävissä on aikaisempaa valmistelua ja tekstiä, joita työryhmä voi käyttää hyödyksi. Työryhmän puheenjohtajina toimivat Leni Niinimäki ja Selinä Nera.

Hae jäseneksi täyttämällä lomakeHaku päättyy 25.9.2024.

Ohjelman lähetekeskustelu käydään puoluevaltuustossa 30.11.-1.12., ja ohjelma hyväksytään huhti-toukokuussa pidettävässä kokouksessa.

Haemme työryhmälle enintään kymmentä jäsentä.

Valintakriteerit:

• Osaaminen ja kokemus vihreästä vammaispolitiikasta ja vammaispolitiikan kentästä Suomessa ja/tai kansainvälisesti
  • Osaaminen ja kokemus poliittisesta ohjelmatyöstä, työryhmätyöstä, fasilitoinnista ja kirjoittamisesta. On tärkeää, että työryhmässä on alan asiantuntemuksen lisäksi taitoa vapaaehtoisten johtamisesta sekä kykyä vetää keskustelua yhteen tavoitteiksi ja kirjoittaa selkeää ohjelmatekstiä.
  • Ajankäyttö: etsimme luottamustehtäviin henkilöitä, jotka priorisoivat tehtävän hoitamista ja joilla on siihen riittävästi aikaa. Työryhmät kokoontuvat yleensä noin kerran kuussa, monet useamminkin, ja välissä on esimerkiksi aktiivista kirjoitustyötä, pienryhmätyötä ja kommenttien keräämistä puolue-elimiltä ja alan asiantuntijoilta.

Puoluehallituksesta, työryhmän kahdesta puheenjohtajasta sekä puoluetoimistolta koottu rekryryhmä valitsee jäsenet hakijoiden joukosta ja ilmoittaa hakijoille tuloksesta mahdollisimman pian.

Eurooppa-työryhmä – jäsenet

Oletko kuin kotonasi monikielisessä ja -kulttuurisessa ympäristössä? Haluatko tutustua vihreät arvot jakaviin ihmisiin eri puolilta Eurooppaa?

Hae Eurooppa-työryhmän jäseneksi täyttämällä lomake. Haku päättyy 25.9.2024. Työryhmän puheenjohtajina toimivat Kati Systä ja Pihla Hankamäki.

Tehtävä vaatii

• Positiivista asennetta kansainväliseen yhteistyöhön ja halua tutustua erilaisiin ihmisiin ja poliittisiin kulttuureihin.
  • Kykyä keskustella rakentavasti ja sovitella yhteen erilaisia poliittisia kantoja.
  • Tuntemusta ja/tai halua oppia EU- ja Eurooppa-politiikan asiakysymyksistä.
  • Sujuvaa englannin kielen taitoa. Muiden eurooppalaisten kielien osaaminen on plussaa.
  • Eduksi on kokemus vapaaehtoistyön johtamisesta sekä verkostojen perustamisesta ja fasilitoinnista.

Eurooppa-työryhmä ylläpitää Suomen Vihreiden ja muiden eurooppalaisten vihreiden puolueiden suhteita sekä osallistuu Euroopan vihreiden (European Green Party, EGP) toimintaan ja kokouksiin.

Työryhmän tehtävä on myös kehittää yhteistyötä erityisesti Pohjoismaiden, Ahvenanmaan ja Baltian maiden vihreiden puolueiden kanssa.

Vihreissä on iso joukko eurooppalaisesta yhteistyöstä kiinnostuneita ihmisiä, ja työryhmän työ olisikin nyt koota näitä ihmisiä yhteen verkostoksi ja toimia verkoston vetäjinä.

Työryhmän jäsenistä vuorotellen valittava delegaatio osallistuu EGP:n vuosittaisiin kongresseihin ympäri Eurooppaa. Työryhmän jäsenenä pääset kaksivuotisella kaudella osallistumaan kongressiin vähintään kerran. Kongressissa mm. tehdään henkilövalintoja ja käsitellään poliittisia aloitteita, joiden valmisteluun koko työryhmä osallistuu.

Eurooppa-työryhmässä pääset tutustumaan koko eurooppalaiseen vihreään perheeseen! EGP kokoaa yhteen samoihin arvoihin sitoutuneet puolueet ympäri Eurooppaa, niin EU:n ulkopuolelta kuin muualta Euroopasta. EGP tekee myös läheistä yhteistyötä Euroopan parlamentin vihreän ryhmän (Greens/EFA) kanssa.

Työryhmän toimikausi alkaa heti hakuprosessin loputtua ja päättyy vuoden 2026 lopulla järjestettävään EGP:n kongressiin. Työryhmän koko on 6 jäsentä + kaksi puheenjohtajaa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuspoliittinen työryhmä – jäsenten täydentäminen

Aluevaalit lähestyvät, ja Vihreät etsii lisää vapaaehtoisia tukemaan ehdokkaita sosiaali-, terveys- ja pelastuspolitiikan sisällöissä. Nykyinen työryhmä jatkaa, mutta haemme työryhmän jäseniin muutamaa täydennystä. Työryhmän puheenjohtajina toimivat Sanna Vesikansa ja Heidi Aaltonen.

Hae työryhmään täyttämällä lomake. Haku päättyy 25.9.2024.

Työryhmän kausi on meneillään, eli uudet jäsenet pääsevät heti tositoimiin. Kausi päättyy kevään 2025 kunta- ja aluevaaleihin.

Työryhmän tehtävänä on

• tiiviiden briiffien tuottaminen aluevaaliehdokkaille tärkeistä teemoista
  • ehdokkaiden opastus sosiaali-, terveys- ja pelastuspoliittisen ohjelman sekä aluevaaliohjelman sisällöistä
  • auttaminen isoimpien vaalikoneiden vastausvinkkien tuottamisessa ehdokkaille.

Vihreiden sosiaali-, terveys- ja pelastuspoliittinen ohjelma hyväksytään puoluevaltuustossa 14.-15.9.2024. Aluevaaliohjelma puolestaan on tekeillä uuden ohjelman pohjalta.

Puoluehallituksesta, puoluetoimistolta sekä työryhmän puheenjohtajista koottu rekryryhmä valitsee jäsenet hakijoiden joukosta ja ilmoittaa tuloksesta mahdollisimman pian. Työryhmää puheenjohtavat Sanna Vesikansa ja Heli Aaltonen.

Lisätietoa Vihreiden työryhmistä:

Miten työryhmät käytännössä toimivat? Katso slide-esitys täällä.

Vihreiden poliitikkojen ja puolue-elinten työn tueksi perustetaan useita työryhmiä. Osalle työryhmistä on annettu vastuu valmistella ohjelma tai muu linjapaperi, jonka hyväksyy puoluevaltuusto. Kunkin työryhmän tehtävänä on toimia asiantuntijaryhmänä, joka tukee puoluevaltuuston, eduskuntaryhmän ja puoluejohdon työtä, sparraa tarvittaessa kansanedustajien työtä valiokunnissa ja seuraa oman toimialansa ajankohtaisia politiikkakysymyksiä. Työryhmät käyvät ajankohtaista keskustelua toimialaansa liittyvistä kysymyksistä sekä järjestävät seminaareja, keskustelutilaisuuksia ja muita poliittisen keskustelun mahdollisuuksia.

Työryhmillä on lähtökohtaisesti kaksi tasa-arvoista puheenjohtajaa ja noin kymmenen jäsentä. Puheenjohtajille ja työryhmille tarjotaan koulutusta ja tukea puoluetoimistolta.

Pääosa työskentelystä tapahtuu sähköisiä menetelmiä hyödyntäen, mutta myös kasvokkaisia kokouksia pidetään. Työryhmät kokoontuvat keskimäärin kerran kuussa, ja juuri ennen ohjelmaluonnoksen valmistumista useamminkin. Valtaosa kokouksista pidetään yleensä etänä tai hybridikokouksina, mutta ainakin työryhmän ensimmäinen kokous on suositeltavaa pitää läsnä.

Työryhmien kokouksiin osallistuville jäsenille korvataan matka- ja tarvittaessa majoituskulut Vihreiden matkustussäännön mukaisesti. Kokouspalkkioita tai päivärahoja ei makseta.