Kuntavaalit 2021 lähestyvät – 4 valtuutettua kertoo, miksi kannattaa lähteä ehdokkaaksi

24.11.2020

Jos oman lähiseudun asioiden parantaminen kiinnostaa, nyt on aika harkita asettumista Vihreiden ehdokkaaksi ensi huhtikuun kuntavaaleissa. Viimeksi meillä oli 2 600 ehdokasta. Tulevissa vaaleissa tavoitteena on vielä isompi joukko. Kysyimme neljältä vihreältä kaupunginvaltuuston jäseneltä, mikä sai heidät aikanaan lähtemään mukaan politiikkaan.

Jaakko Mustakallio, Tampere:

Sairaus havahdutti palveluiden tärkeyteen

Jaakko Mustakallio”Kiinnostukseni yhteiskunta-asioita kohtaan heräsi, kun 22-vuotiaana taloustieteen opiskelijana jouduin selkäsairauden vuoksi leikkaukseen ja pitkään kuntoutukseen. Olin todella kiitollinen hoidosta ja ymmärsin, kuinka tärkeää on, että yhteiskunnan palvelut ovat kaikkien saatavilla.

Vaikka olin ollut opiskelijatoiminnassa aktiivinen, poliitikon rooli tuntui vieraalta. Ajattelin, että pitäisi osata enemmän. Sitten kävin siskoni innostamana kahvilla parin Vihreiden aktiivin kanssa.

Sain vuoden 2012 vaaleissa viidenneksi eniten ääniä Tampereella. Olin yllättynyt, kuinka mukavaa yhdessä tekeminen oli ja kuinka pian sain vastuuta. Nykyisin olen puolueen varapuheenjohtaja.”

Irmeli Elomaa, Kankaanpää:

Maapallon tulevaisuus kiinnosti

Irmeli Elomaa”Mainitsin parikymmentä vuotta sitten paikallislehden haastattelussa, että yhteiskunnalliset asiat kiinnostavat. Minua lähestyi heti viisi puoluetta. Vihreiden aatteet maapallon kestävyydestä osuivat parhaiten yhteen omien ajatusteni kanssa.

Mietin ehdokkuutta silti viimeiseen asti. Pelkäsin joutuvani ikävien juttujen kohteeksi. Mutta näin ei ole käynyt.

Vanha koulukaverini tarjoutui tukemaan vaalityössä – ja hänestä tuli sitten myös elämänkumppanini. Olin paikallisille tuttu lääkärikeskusyritykseni vuoksi ja sainkin vuonna 2000 kolmanneksi eniten ääniä Kankaanpäässä. Ensi vaaleissa toinen tyttärenikin on lupaillut asettua ehdokkaaksi.”

Mikki Kauste, Espoo:

Ilmastoahdistus ajoi toimimaan

Mikki Kauste”Olen ollut toistakymmentä vuotta ilmastoahdistunut ja kaivanut intohimoisesti siihen liittyvää tietoa. Kolmen lapsen yhteishuoltajuusarjessa mahdollisuudet osallistua politiikkaan olivat aikaisemmin vähissä. Kolme vuotta sitten Ville Niinistö vakuutti minut siitä, että ehdokkuus ei olisi radikaali hyppäys.

Olin julkkisehdokas, ja moni suhtautui minuun varauksella. Mutta tulin valituksi ja pääsin heti myös isoihin pesteihin. Se vaati skarppausta, oli näytettävä itsellekin, että pystyn tähän työhön pieteetillä. Käytin junamatkat keikoilta kotiin kokousmateriaaliin perehtymiseen ja jätin jalkapallon nuorisovalmennushommat.

Nyt voin paasaamisen sijaan olla konkreettisesti kädet savessa tekemässä parempaa kaupunkia seuraaville sukupolville.”

Hanna Halmeenpää, Kalajoki:

Ydinvoiman vastustaminen veti politiikkaan

Hanna Halmeenpää”Kun Kalajoen naapuriin Pyhäjoelle kaavailtiin ydinvoimalaa vuonna 2008, kritisoin hanketta kärkkäästi paikallislehdessä. Paikalliset vihreät alkoivat houkutella kuntapolitiikkaan. Oma-aloitteisesti en olisi lähtenyt ehdokkaaksi, meillä oli silloin kaksi pientä lastakin. Lopulta suostuin hyvän asian puolesta. Miehenikin kannusti, että ’rohkeasti vaan, ei sua kuitenkaan valita’.

Oli hirmu yllätys, kun minut valittiin Kalajoen valtuustoon ainoana vihreänä. Ensimmäinen kausi oli tiukka ja nipistin aikaa yöunistani. Mutta eipä olisi ollut parempaa tapaa verkostoitua uudessa kotikunnassani!

Nyt meitä on jo kolme vihreää, ja yhteistyö sujuu muidenkin puolueryhmien kanssa.”

Lähde Vihreiden ehdokkaaksi – tässä neljä hyvää syytä:

1. Osallistumalla kunnalliseen päätöksentekoon vaikutat oman alueesi asioihin ja ihmisten arkeen. Kuntatasolla tehdään merkittäviä päätöksiä muun muassa kouluista, joukkoliikenteestä, terveyspalveluista ja kirjastoista.
  2. Kuntavaaliehdokkuus on paras tapa kokeilla poliittista uraa. Se voi olla ensimmäinen askel vaikkapa matkalla eduskuntaan. Kuntavaaleissa ehdokaslistalle pääseminen on helpompaa kuin eduskuntavaaleissa. Vaikka et pääsisi valtuustoon, voit silti saada jonkin kunnallisen luottamustoimen.
  3. Ilmastonmuutos ei odota. Kuntiin tarvitaan enemmän vihreitä päättäjiä, jotta kunnissa tehtäisiin vihreämpiä valintoja.
  4. Ehdokkaiden määrä vaikuttaa vaalitulokseen. Kun ehdokkaita on paljon ja he ovat eri elämäntilanteissa, äänestäjän on helpompi löytää listalta itselleen sopiva. Vaaleissa äänestetään yksittäistä ihmistä, mutta kaikki Vihreille annetut äänet kerryttävät puolueen pottia. Ehdokaslistan kokoon vaikuttaa kunnan väkiluku: mitä isompi kunta, sitä pitempi lista voidaan asettaa.

Miten ehdokkaaksi kuntavaaleihin? Toimi näin:

• Syötä tietosi Vihreiden ehdokasvinkkilomakkeelle. Voit myös vinkata ehdokkaaksi sopivasta henkilöstä. Ehdokkaan täytyy olla 18-vuotias, ja hän voi olla ehdolla vain kotikunnassaan. Pohjatietoja et tarvitse, vihreä arvomaailma riittää.
  • Kuntasi paikallisyhdistys ottaa sinuun yhteyttä kuukauden sisään. Käy juttelemassa jäsenten kanssa ehdokkaana olosta ja itseäsi askarruttavista asioista.
  • Lue ehdokassopimus ja sitoudu sen perusasioihin.
  • Yhdistyksen hallitus tai vaalityöryhmä ehdottaa sopivia henkilöitä, ja yhdistyksen yleiskokous hyväksyy ehdokkaat. Ehdokkaita voidaan nimetä pikkuhiljaa, kunnes lopulliset ehdokaslistat jätetään vaaliviranomaisille 9.3.2021 mennessä.

Osallistu
-juttusarja kutsuu mukaan Vihreiden toimintaan.

teksti: Johanna Tilus