Työpari Mirka Soinikoski ja Maija Kranni käärii hihat vihreämmän Suomen puolesta

11.01.2021

Kansanedustaja Mirka Soinikosken ja hänen avustajansa Maija Krannin yhteinen iso tavoite on vihreämpi Häme. Eduskunnan kiireisessä arjessa työparin valttikortteja ovat karjalainen toimeliaisuus, teho-osastotason paineensietokyky sekä Gandalf-meemit.

Ketkä?

• Mirka Soinikoski on kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan sekä lakivaliokunnan jäsen, Itlan valtuuskunnan puheenjohtaja ja eduskunnan Monimuotoiset perheet -tukiryhmän puheenjohtaja. Siviiliammatiltaan hän on anestesialääkäri ja työskennellyt Kanta-Hämeen keskussairaalassa.
  • Maija Kranni on kansanedustajan avustaja ja kestävän kehityksen asiantuntija. Lisäksi hän on Forssan kaupunginvaltuutettu, Lounais-Hämeen Vihreiden puheenjohtaja, Hämeen Vihreiden varapuheenjohtaja ja Vihreiden puoluevaltuuskunnan jäsen.
  • Ovat tutustuneet alun perin Hämeen piirihallituksen kautta vuonna 2017. Työskennelleet aktiivisesti työparina vuodesta 2019.

​​​​​​​Huumorintaju ja karjalaiset juuret yhdistivät

Viime eduskuntavaalien alla ehdokkaat Mirka Soinikoski ja Maija Kranni istuivat pitkän ja uuvuttavan vaali-kampanjapäivän jälkeen autossa matkalla kotiin. Molemmat olivat väsyneitä ja nälkäisiä, mutta huumorintaju osui yhteen ja naurua riitti. Jokin klikkasi.

”Ajattelin silloin, että jos eduskuntaan pääsen, otan kyllä Maijan avustajaksi. Jos huumori ja temperamentit sopivat näin hyvin yhteen vielä hektisen päivän jälkeenkin, silloin yhteistyö toimii varmasti muutenkin”, Mirka Soinikoski muistelee.

Huhtikuussa 2019 Soinikoski aloitti kansanedustajana ja Kranni kesäkuussa hänen avustajanaan. Kranni otti paikan ilolla vastaan.

”Se oli hieno hetki, kun Mirka kysyi minua. Olin haaveillut työpaikasta eduskunnassa jo pitkään”, Kranni muistelee.

Soinikoski ja Kranni olivat tutustuneet pari vuotta aiemmin Hämeen piirihallituksessa, kun Kranni aloitti varajäsenenä.

Nuorena ja uutena Krannia jännitti ensimmäisissä kokouksissa. Hän muistaa katselleensa kokeneempaa Soinikoskea ylöspäin ja ajatelleensa, miten joku voi tietää noin paljon kaikesta – ja hahmottamaan isoja kokonaisuuksia niin syvällisellä tasolla!

Kranni arvostaa työpariaan ja on oppinut myös työpariltaan paljon tärkeitä taitoja.

”Mirka on äärimmäisen vastuullinen kansanedustaja ja pyrkii oikeudenmukaisuuteen. Voin luottaa, että hän vie maata siihen suuntaan, mihin kuuluukin. Olen oppinut Mirkalta myös mindfulnessia ja paineensietokykyä. Ei voisi olla parempaa koutsia paineensietoon kuin entinen teho-osaston lääkäri”, Kranni sanoo.

Samankaltaisen huumorin lisäksi naisia yhdistää karjalaiset juuret. Molemmat ovat temperamenttisia ja suorapuheisia, mikä näkyy välillä työpäivissä laajana tunneskaalana.

”Emme ole kovia halailemaan. Jos pitää tsempata, lähetämme halihymiöitä, ja se naurattaa molempia”, Soinikoski sanoo.

Viestiketjuissa asialistat ja meemit sulassa sovussa

Kuvassa Maija Kranni ja Mirka SoinikoskiArki eduskunnassa on hektistä. Maanantait ovat maakuntapäiviä, jolloin kaksikko osallistuu esimerkiksi Kanta- ja Päijät-Hämeessä erilaisiin tapahtumiin.

Tiistaista perjantaihin työt ovat pääsääntöisesti Helsingissä. Koronan takia molemmat ovat olleet paljon etätöissä kotikaupungeissaan Hämeenlinnassa ja Forssassa. Kranni on tottunut muutenkin tekemään avustajan töitä maakunnasta käsin, joten muutos ei ollut hänelle niin raju.

”Harmillista on toki ollut se, että vierasryhmien opastukset eduskuntatalossa ovat jääneet pois. Se on avustajan herkkuhommaa”, Kranni sanoo.

Viikon alussa käydään yhdessä läpi kokous- ja työtehtävälista ja jaetaan työt kummankin vahvuusalueiden mukaan – se on resurssiviisasta.

”Mirka hallitsee parhaiten ihmiset ja soten, minä luontoon ja ympäristöön liittyvät asiat oman koulutukseni kautta”, Kranni avaa.

Kansanedustaja on paljon kiinni kokouksissa. Avustajan työ on hoitaa taustalla kaikki muut juoksevat asiat ja kalenterin hallinnointi sekä auttaa viestintätehtävissä.

”Avustajan työ on kuin curling-radalla harjan varressa olemista. Mahdollisimman lähelle keskipistettä pitäisi päästä, ja koko ajan tapahtuu jotain arvaamatonta. Tähän vuoteen ovat mahtuneet muun muassa pääministerin ero, hallituskriisi ja korona”, Kranni sanoo.

Puolentoista vuoden yhteistyön jälkeen kaksikko ei ihan pienestä enää ylläty.

”Luotan siihen, että kun istun valiokunnassa tai salissa, Maija hoitaa hulinaa samalla. Maija on järjestelmällinen ja tarkka. Hän sopeutuu myös nopeasti suunnitelmien muutoksiin. Se on ehtaa meemiainesta, että mitä edustajan työpäivän taustalla oikein tapahtuukaan”, Soinikoski nauraa.

Huumori ja erilaiset Taru Sormusten Herrasta -meemit kuuluvat työparin keskinäiseen vuorovaikutukseen. Jos edessä on kovaa vääntöä vaativa projekti, sopii tilanteeseen Gandalf-meemi, jossa lukee elokuvasta tuttu lausahdus ”So it begins”. Työparin viestiketjuissa meemit ja asialistat kulkevat sulassa sovussa.

”Emme ota itseämme liian vakavasti vaan osaamme nauraa itsellemme ja toisillemme”, Soinikoski sanoo.

Välillä huono vitsi voi toimia myös eräänlaisena tilanteen purkajana.

”Sairaalamaailmasta on tuttua se, että tilanteet saattavat kärjistyä nopeasti. Kun tilanne on ohi, se pitää saada ravisteltua sulista pois nopeasti, koska uusi tilanne odottaa jo kulman takana”, Soinikoski avaa.

Lääkäritaustasta on ollut politiikassa paljon hyötyä muutenkin. Kiireessäkin pitää osata fokusoitua tiukasti ja hallinto-jargonia vilisevästä paperitukusta pitää suodattaa pikaisesti asian ydin.

”Yksi iso eroavaisuus ja plussa on kuitenkin se, että joka päivä pääsee jossain vaiheessa nukkumaan! Päivystysvuoroissa siitä ei ollut takeita”, Soinikoski sanoo.

Kuvassa Maija Kranni ja Mirka Soinikoski

Tavoitteena vihreämpi Häme ja oma palautuminen

Kotiseutu Häme on erityisen lähellä naisten sydämiä. Yhteinen iso unelma ja tavoite on tehdä Hämeestä vieläkin vihreämpi.

Ensimmäinen askel siihen suuntaan oli se, että molemmat olivat eduskuntavaaleissa ehdokkaina. Koko ehdokaslistan yhteinen tavoite oli ottaa Hämeeseen takaisin kansanedustajapaikka kahdeksan vuoden tauon jälkeen. Kova työ palkittiin kaikkien aikojen yhteisellä ääniennätyspotilla.

Soinikoski ja Kranni pitävät tärkeänä sitä, että maakuntien ääni tulee Vihreissä vahvemmin esiin. Vihreistä pitää tehdä koko Suomen puolue.

”Paljon kuulee sitä puhetta, että Vihreät ajaa vain Helsingin asioita. Toki Helsingin asiat nousevat vahvasti esiin mediassa, mutta haluamme tehdä uskottavasti koko Suomen politiikkaa”, Soinikoski sanoo.

Työparin yhteisiä intressejä ovat myös nuorten asiat, kuten lastensuojelun tilanne ja lasten oikeuksien toteutuminen sekä se, että nuoret ja lapset nähtäisiin vahvemmin osana politiikkaa ja yhteiskuntaa.

”Vaikka vastuu on aina aikuisilla, ei tämän pitäisi olla vain aikuisten yhteiskunta – nuorten pitäisi saada olla aktiivinen osa sitä. Esimerkiksi kun Hämeenlinnassa nuoret pitivät ensimmäisen ilmastolakon torin portailla, tuntui, että jes, vihdoin meilläkin, mutta paikalliset vastavoimat hyökkäsivätkin nuorten näkemyksiä kohtaan. Se tuntui erityisen pahalta”, Soinikoski sanoo.

Työparin tavoite on myös puhua ihmisille asioista realistisesti.

”Monimutkaisiin ongelmiin ei ole yksinkertaisia vastauksia. Asioiden muuttaminen vie aikaa. Mutta jokaisena työpäivänä on mahdollisuus muuttaa maailmaa edes lakipykälän verran paremmaksi”, Kranni sanoo.

Kaksikolla on yksi yhteinen haaste: he vaativat itseltään paljon, välillä jopa liikaa. Siksi yhteinen tyky-henkinen kehityskohde on olla itselleen armollisempi sekä panostaa palautumiseen.

”Tämä on työ, jossa voi polttaa itsensä loppuun. Työssä jaksaminen vaatii hyviä työelämätaitoja. Tsemppaamme toisiamme, että nyt on vapaapäivä, eikä tehdä töitä, vaan lähdetään vaikka metsään. On pitänyt keskittyä siihen, että kalenterista löytyy myös ohjelmaa, joka ei liity mitenkään Vihreisiin”, Soinikoski sanoo.

Kun politiikka on myös jossain määrin harrastus, on jarruttelu välillä vaikeaa. Sielultaan karjalaiset tekijänaiset kun olisivat mielellään aina ensimmäisinä turuilla ja toreilla hihat käärittyinä valmiina uusiin hommiin.

Työpari-juttusarjassa esittelemme yhdessä työskenteleviä kaksikkoja – heidän suhdettaan ja yhteistyön voimaa.

teksti: Ella Pesonen
kuvat: Meeri Utti