5 tapaa, joilla Suomi voi auttaa afganistanilaisia

18.08.2021

Afganistanin tilanne järkyttää. Talebanin hirmuhallinto kiristää otettaan maasta. Uhattuna ovat erityisesti naiset, vähemmistöt ja ihmisoikeuksien puolustajat; ihmiset, jotka ovat pyrkineet rakentamaan kotimaalleen valoisampaa tulevaisuutta. Työikäisiä miehiä uhkaa pakkorekrytointi osaksi Talebanin väkivaltakoneistoa.

Turvaa tarvitsevia on paljon. Uhkana ovat väkivalta, ihmisoikeusloukkaukset ja pahimmillaan kuolema. Jokainen ihmishenki on arvokas; meillä on velvollisuus auttaa. Miten se onnistuu? Kokosin yhteen 5 tapaa, joilla Suomi voi auttaa afganistanilaisia:

1. Pakolaiskiintiön nostaminen

Suomi ottaa vastaan noin tuhat pakolaista vuosittain – Norja taas yli 3000 ja Ruotsi 5000. Nostamisen varaa siis todellakin on. Pakolaiskiintiön nostaminen on hyvin tehokas tapa auttaa eniten apua tarvitsevia. Se on vähintä mitä voimme tässä tilanteessa tehdä.

2. Perheenyhdistämisen helpottaminen

Suomessa asuu satoja afganistanilaisia, jotka joutuvat tällä hetkellä pelkäämään perheensä hengen puolesta. Näin ei voi jatkua. Akuutin kriisitilanteen aikana perheenyhdistämisen byrokratiaa on nopeutettava ja helpotettava. Tulorajat ja määräajat eivät saa estää perheiden saattamista pois hengenvaarasta.

3. Humanitaarinen viisumi käyttöön

Yksi suurimmista esteistä ihmisten auttamiselle on, että he eivät pääse Suomen lähetystöön hoitamaan paperiasioita kuntoon – saatikka sitten turvalliselle alueelle hakemaan turvapaikkaa. Humanitaarinen viisumi mahdollistaisi Suomeen matkustamisen, jotta esimerkiksi perheenyhdistäminen saataisiin hoidettua asianmukaisesti, vaikka lähetystöt kriisialueilla ovat sulkeneet ovensa. Samalla on varmistettava, että Afganistanista pääsee pois, mitä Suomi onkin jo pyrkinyt edistämään yhdessä muiden EU-maiden kanssa.

4. Humanitaarinen suojelu takaisin oleskeluluvan perusteeksi

Aiemmin Suomeen paennut ihminen on voinut saada määräaikaisen oleskeluluvan humanitaarisen suojelun perusteella, mikäli hänen kotimaansa turvallisuustilanne on ollut niin huono, ettei palaamista pidetä mahdollisena. Näin kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut ihminen on voinut jäädä Suomeen määräaikaisesti. Sipilän hallitus kuitenkin poisti humanitaarisen suojelun mahdollisuuden. Nyt se olisi syytä palauttaa. On väärin, että Suomi on pakkopalauttanut ihmisiä kriisialueille.

5. Akuutti apu Afganistaniin

Turvallisuusuhista huolimatta lukuisat järjestöt ovat päättäneet jäädä auttamaan afganistanilaisia paikan päällä. Esimerkiksi Lääkärit ilman rajoja, Punainen risti ja YK-järjestöt (Unicef, UN Women, pakolaisjärjestö UNHCR) jatkavat työtään alueella. Tälle todella tärkeälle työlle on annettava kaikki mahdollinen tuki. Näille järjestöille voi myös lahjoittaa, mikäli itsellä on siihen taloudellinen mahdollisuus. Jokainen euro auttaa pelastamaan henkiä.

Emme saa jättää afganistanilaisia yksin Talebanin armoille. Silminnäkijät kertovat rajusta väkivallasta, katoamisista ja murhista. Perheet joutuvat piilottelemaan tyttäriänsä, jotta ovelta ovelle kiertävät sotilaat eivät veisi heitä.

Nyt ei ole aika kääntyä sisäänpäin. Nyt on aika auttaa. Suomen ja EU:n on tehtävä osansa afganistanilaisten auttamiseksi. Vaikka tilanne on hyvin vaikea, keinoja on kyllä – nyt tarvitaan vain poliittista tahtoa. Toivon todella, että suomalaisten puolueiden enemmistö muistaa ihmisarvon merkityksen myös näinä hetkinä, kun sen puolustaminen vaatii käytännön tekoja.