Anni Sinnemäki: Hanasaaren kivihiilivoimalan sulkeminen on ilmastonmuutoksen torjunnan käännekohta

30.01.2021

Vihreiden Helsingin pormestariehdokas Anni Sinnemäki piti avauspuheen etänä pidetyillä Vihreiden puheenjohtajapäivillä, joissa lanseerattiin Vihreiden kuntavaalikampanja. Sinnemäki nosti esiin puheessaan kuntien merkityksen päästövähennysten kannalta, uusien asuntojen rakentamisen tarpeen Helsingissä sekä sekä pandemian aiheuttamien hyvinvointierojen umpeen kuromisen.

Sinnemäki iloitsi sitä, että kivihiilen poltto Helsingin Hanasaaren voimalassa päättyy tulevalla valtuustokaudella.

–Pitkä työmme ilmastoratkaisujen puolesta tulee tärkeään käännekohtaan: tulevalla valtuustokaudella Helsingissä suljetaan Hanasaaren hiilivoimala ja musta hiilikasa Merihaan edustalla katoaa maisemasta iäksi, Sinnemäki iloitsee.

–Tulevina neljänä vuotena meidän on Helsingissä linjattava  kestävät ratkaisut, jotka toteuttamalla voimme luopua myös Salmisaaren hiilenpoltosta mahdollisimman pian viimeistään vuonna 2024 suljettavan Hanasaaren hiilivoimalan jälkeen, Sinnemäki lisää.

Sinnemäki nosti puheessaan esiin pääkaupunkiseudun asumisen hinnan.

–Tosiasioita ovat ne, että Helsinkiin muuttaa koko ajan lisää ihmisiä, ja että asumisen hinta uhkaa nousta. Tätä kehityskulkua ei voi ratkaista mitenkään muuten kuin rakentamalla lisää asuntoja, jotta jokaiselle riittää koti ja hinnat eivät tämän enempää karkaa ihmisten käsistä.

Lisärakentamista voidaan tehdä niin, ettei lähiluonnosta jouduta tinkimään.

–Mitä tiiviimmin kaupungissa rakennetaan, sitä enemmän luontoalueita säästyy, kun rakentaminen ei levittäydy viheralueille. Onneksi Helsingissä olemme onnistuneet löytämään paljon hyviä rakennuspaikkoja jo entuudestaan rakennetuilla alueilla. Paikoilla, joiden alta ei ole mennyt lainkaan viheralueita. Olemme myös perustaneet useita uusia luonnonsuojelualueita, Sinnemäki nostaa.

Sinnemäen tavoite on, että Helsingistä tulee maailman inhimillisin pandemiasta toipuva kaupunki.

–Me olemme nähneet selvästi, miten vaikeita nämä poikkeukselliset ajat ja rajoitustoimet ovat olleet erityisesti lapsille ja nuorille. Taloudellisen velan lisäksi pandemia on synnyttänyt valtavasti inhimillistä velkaa, joka näkyy niin hammashoidon jonoissa kuin siinä, että yhä useampi nuori voi huonosti. Nyt tarvitaan näiden hyvinvointierojen umpeen kuromista. Olemme Helsingissä tehneet onnistuneesti töitä sen eteen, että keskusteluapua kuormittaviin elämäntilanteisiin ja mielenterveyden ongelmiin saisi sujuvammin. Nyt näiden matalan kynnyksen mielenterveyden palveluiden levittäminen on pandemian jälkeen vielä tärkeämpää kuin osasimme alun perin ajatella, Sinnemäki toteaa.

Lue koko puhe.