Heidi Hautala Helsinki Calling -mielenosoituksessa: Trump ja Putin ylenkatsovat demokratiaa, kansainvälisiä sopimuksia ja ihmisoikeuksia

15.07.2018

Vihreiden europarlamentaarikko Heidi Hautala sanoi Helsinki Calling -mielenosoituksessa pitämässään puheessa, että Donald Trumpia ja Vladimir Putinia yhdistää se, että he ylenkatsovat demokratiaa, kansainvälisiä sopimuksia ja ihmisoikeuksia. He haluavat kääntää kelloja taaksepäin.

– Me pidämme arvossa vapautta, perusoikeuksia ja demokratiaa. Autoritääriset johtajat ovat tehneet selväksi sen, että Euroopan on pidettävä kiinni yhtenäisyydestä ja edistettävä monenkeskistä yhteistyötä entistäkin voimakkaammin. Siksi olemme täällä tänään. Uskomme, että se on ainoa tie eteenpäin, Hautala sanoi mielenilmauksessa pitämässään puheessa.

– Me tuemme ihmisoikeuksien ja demokratian puolesta työtä tekeviä kansalaisyhteiskuntia niin Venäjällä kuin Yhdysvalloissakin. Me olemme kokoontuneet tänään näyttämään, että kun myöhemmin katsomme taaksepäin ja muistamme tämän päivän, muistamme myös, ettemme olleet vaiti, Hautala sanoi.

Hautalan sanoi uskovansa, että elämme hetkeä, jonka historia tulee muistamaan. Ei vain kahden presidentin, Trumpin ja Putin tapaamisen takia, vaan maailman tilan takia. Tämän päivän maailmassa liberaali demokratia on uhattuna.

Lue puhe kokonaisuudessaan.