Kaikkien aikojen ehdokasennätys

04.05.2021

Kesäkuun kuntavaaleissa entistä useammalla suomalaisella on mahdollisuus äänestää vihreitä. Ehdokasjoukkomme on suurempi kuin koskaan aiemmin. Ehdokkaita on tänään asetettu 203 kuntaan, kun neljä vuotta sitten vihreitä saattoi äänestää 189 kunnassa.

Vaikka korona on estänyt monet kasvokkaiset kohtaamiset ja pandemian myötä ehdokashankintaa on tehty etäyhteyksin, olemme tehneet kaikkien aikojen ehdokasennätyksen: 2806 Vihreää ehdokasta! Se, että entistä useammat ovat kirjoittaneet nimensä Vihreiden ehdokassopimukseen kertoo, että vihreiden ratkaisuille on kysyntää ja että ihmisillä on halua edistää niitä omissa kotikunnissaan. Kiitos jokaiselle Vihreälle ehdokkaalle, niin vanhoille konkareille kuin vaalien ensikertalaisille, että olette mukana!

Ehdokaslistojen taustalla on toki huikea määrä työtä poikkeuksellisissa olosuhteissa. Vihreiden yhdistysten aktiivit ja luottamustoimijat ovat ahkeroineet eri puolilla maata kutsuen ihmisiä mukaan rakentamaan vihreämpää huomista. Alkuperäinen tavoitteemme jättää historian suurimmat listat toteutui jo alkuperäiseen takarajaan mennessä maaliskuussa. Nyt listoja on vahvistettu entisestään.

Tehdyn työn ansiosta lähdemme kohti kesäkuun vaalipäivää tilanteessa, jossa Vihreillä on täydet ehdokaslistat Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Oulussa ja Lohjalla.

Ehdokasennätyksiä on rikottu ryminällä eri puolilla maata, muun muassa Porvoossa, Rovaniemellä, Kajaanissa, Porissa, Pälkäneellä, Kurikassa, Mäntsälässä, Salossa sekä Liedossa.

Vihreillä tulee olemaan ehdokkaita yli 200 kunnassa ja siten myös suuremmassa osassa Suomea kuin koskaan ennen. Ensi kertaa Vihreitä pääsee kuntavaaleissa äänestämään muun muassa eteläpohjalaisen Evijärven, Pirkanmaalla sijaitseva Virtojen ja Lapin Posion äänestäjät.

Te 2806 ehdokasta olette se joukkue, jolla lähdemme rakentamaan parempaa huomista. Kunnissa päätetään arjen asioista ja moni päätös näkyy suoraan koululaisten, perheiden, eläkeläisten ja opiskelijoiden arjessa. Meillä on ratkaistavana ilmastokriisi, luontokato ja ihmisille tärkeiden arjen palveluiden tulevaisuus tilanteessa, joissa monen kunnan talous on tiukalla. Ei ole yhdentekevää, kuka näitä päätöksiä tekee, kun kyseessä on kuntalaisten lähiluonto, mielenterveyspalvelut tai koulujen luokkakoot.

Nyt on aika suunnata katse vaalikentille ja kampanjointiin. Itselläni takana ovat kahdet kuntavaalit ja niissä parasta on ollut ihmisten kohtaaminen, lukuisat kannustavat keskustelut torin kulmalla ja erilaisia näkemyksiä esiin nostavat vaalipaneelit. Ehdokkaiden kesken vallitseva yhteishenki ja jaettu jännitys antavat voimia. Kampanjoinnissakin saa tällä kertaa käyttää kekseliäisyyttä ja etsiä ne keinot, joilla tavoitetaan äänestäjät koronarajoitusten puitteissa. Monin paikoin tautitilanne hellittää jo ja rajoituksia voidaan höllentää. Tämä antaa myös enemmän mahdollisuuksia kasvokkaisiin kohtaamisiin etätilaisuuksien ja somekampanjoinnin rinnalla.

Onnea vaalityöhön. Ennätyksellisen suurella ehdokasjoukolla olemme hyvällä matkalla kohti kaikkien aikojen kuntavaalitulosta!