Kävelyn ja pyöräilyn suosio ei ole putoamassa

02.07.2020

Kävely, pyöräily ja retkeilualueilla ulkoilu ovat olleet koronakeväänä suosittuja, mutta tarve liikkumiselle ei katoa vastaisuudessakaan. Osana vihreää jälleenrakennusta vauhditamme myös liikkumisen murrosta.

Ihmisten eristäytyminen koteihinsa teki päiviä rytmittävistä kävelylenkeistä suosittuja, polkupyörien kauppa on käynyt vilkkaana ja sähköpyörät tekevät Suomessa läpimurtoaan. Liikkumisen murros on käynnistynyt jo ennen koronapandemian puhkeamista, ja trendi jatkuu sen jälkeenkin.

Nyt on oikea hetki vauhdittaa kehitystä entisestään. Osana kevään tuki- ja elvytyspakettia päätimmekin käyttää yli 40 miljoonaa euroa kävelyn ja pyöräilyn kehittämiseen.

Kävelyyn ja pyöräilyyn tehdyt satsaukset tekevät arkisesta liikkumisesta meille kaikille helpompaa. Tulemme näkemään uusia pyöräreittejä ja tasokkaita pyöräparkkeja. Ehkä jonain päivänä saamme myös koko maan laajuisen pyöräbaanaverkoston. Tarkemmat päätökset näistä syntyvät kunnissa ympäri Suomen.

Tulevan kevään kuntavaalit tulevat olemaan keskeinen paikka, jossa kuntien ja kaupunkien liikkumisratkaisuista päätetään. Tehdäänkö keskustoja edelleen autoilijoiden ehdoilla, vai voiko kävellen tai pyörällä piipahtaa miellyttävästi asioilla? Menevätkö kaupunkien varat vuosia kestäviin parkkihallihankkeisiin vai ripeästi pystytettäviin pyöräparkkeihin?

Kun autoilu koronakevään aikana vähentyi, ilmanlaatu vastaavasti parantui. Hyvä ilmanlaatu ehkäisee monia hengitystieongelmia. Voisimme säilyttää puhtaamman kaupunki-ilman myös tulevaisuudessa, jos pyöräilystä saadaan autoilulle varteen otettava vaihtoehto. Pyöräilyllä ja kävelyllä on myös itsessään terveyshyötyjä: niiden lisäämisen arvioidaan parantavan liikenneturvallisuutta sekä edistävän kansanterveyttä niin paljon, että toteutuessaan tavoite tuottaisi valtiolle jopa säästöjä.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisellä on myös paikoin yllättäviäkin työllisyysvaikutuksia: se tukee tietenkin matkailusektoria, mutta myös valtaosa laadukkaammista pyörätelineistä valmistetaan suomalaisilla metallipajoilla.

Meidän ei ole syytä etsiä ratkaisuja koronaa edeltävästä ajasta. Nyt on aika rakentaa parempaa huomista. Meidän tulee samaan aikaan nostaa ihmisiä taloudellisesta ahdingosta, rakentaa ilmaston kannalta kestävää yhteiskuntaa ja huolehtia ihmisten terveydestä.

Kävelyyn ja pyöräilyyn investoimalla teemme sitä kaikkea.