Millaista vanhuutta toivot itsellesi?

17.11.2021

Vanhuus tuntuu monesta kaukaiselta asialta, joka tuo mieleen lähinnä omat mummot ja papat. Kuitenkin se vääjäämättä osuu elämän jatkuessa meistä useimmille. Siihen nähden on suorastaan hämmästyttävää, miten vähän vanhuudesta puhumme ja miten huonosti siihen varaudumme.

Suomi ikääntyy kovaa vauhtia. Me vanhenemme, ja lapsia syntyy entistä vähemmän. Tulevaisuudessa on iso tarve saada pidettyä ikääntyvät entistä paremmassa kunnossa aitoina osallistujina niin työ- ja harrastuselämässä kuin päätöksenteossakin. Samasta syystä jokaisen olisi syytä myös itse pysähtyä välillä pohtimaan, millaista vanhuutta itselleen toivoo. Miten haluaisi asua, kun omat voimat eivät riitä? Miten haluaisi itseään kohdeltavan, kun tarvitsee muiden apua? Mutta myös: Mitä on itse valmis tekemään, jotta loppuaikoinakin saisi elää arvokasta hyvää elämää?

Seniorimme ovat ahkeria liikkujia sekä palveluiden ja kulttuurin käyttäjiä. Heidän varassaan ja avullaan toimivat monet kasvo- ja jalkahoitajat, hierojat, teatterit ja näyttelyt. Siksi heidän äänensä tulee kuulua myös vanhusneuvostojen ja raatien kautta niin kunnissa kuin hyvinvointialueillakin.

Päättäjinä meidän täytyy mahdollistaa senioreidemme osallistuminen, elinikäinen oppiminen, liikkuminen ja mielekäs asuminen. Esteetön asuminen, kattavat pyörätieverkostot, laajat liikuntamahdollisuudet, elinikäisen oppimisen ja osallistumisen turvaaminen helpottavat onneksi meidän kaikenikäisten elämää. Sote-uudistuksen yhteydessä lähi- ja etä-palveluiden turvaaminen voi sekä säästää nykyisten palvelujen kustannuksia mutta myös tuoda lisää uusia palvelumalleja.

Yli puolet eläkeläisistämme elää alle 1500 euron kuukausituloilla. Pienituloisten eläkeläisten toimeentulon varmistamisen pitää olla päätöksenteon ytimessä. Siihen paras keino ei ole eläkekestävyyden vaarantava ja suurituloisia eniten hyödyttävä eläkeindeksin muutos, vaan ennenkaikkea takuueläkkeellä ja kansaneläkkeen tason nosto sekä terveydenhuollon asiakasmaksujen yhteinen maksukatto. Tällä kaudella pienimpiin eläkkeisiin onneksi saatiin kaivattu 50 euron korotus. Sen sijaan terveydenhuollon asiakasmaksuilla, matkakuluilla ja lääkemaksuilla on edelleenkin erilliset maksukatot, mikä on paljon sairastavan ja kaukana palveluista asuvan näkökulmasta erityisen hankalaa ja kallista.

Tällä kaudella saamme aikaan myös kauan toivottuja uudistuksia vanhusten palveluihin siihen vaiheeseen, kun kaipaa pysyvämpää hoivaa. Ympärivuorokautiseen vanhustenhoitoon saadaan hoitajamitoitus ja parannusta on tulossa myös vanhusten kotihoitoon. Myös vuosikymmeniä toiveissa ollut ja ikääntyneiden oikeuksia edistävä vanhusasiavaltuutettu on aloittanut työnsä!

Mutta paras omien toiveidesi ja unelmiesi toteuttaja olet juuri sinä! Ota kuppi teetä, istu alas ja pohdi, millaisen vanhuuden sinä haluaisit itsellesi?