Mirka Soinikoski: Ilmastovelkaa ja hoitovelkaa ei voi jättää tulevien sukupolvien maksettavaksi

19.05.2021

Vihreiden kansanedustaja Mirka Soinikoski piti ryhmäpuheenvuoron eduskunnan täysistunnossa 19.5.2021 osana julkisen talouden suunnitelmasta käytyä keskustelua. Puheessaan Soinikoski korosti, että hallitus jatkaa kunnianhimoisia toimia luonnon suojelemiseksi ja ilmastomuutoksen torjumiseksi sekä eriarvoisuuden torjuntaa ja koulutuksen kunnianpalautusta.

– Hallitusohjelma vai menokatto? Tämä oli se suuri valinta jonka hallitus joutui tämän julkisen talouden suunnitelman kohdalla tekemään. Ja me valitsimme hallitusohjelman. Valitsimme sen, että jatkamme kunnianhimoisia toimia luonnon suojelemiseksi ja ilmastomuutoksen torjumiseksi, jatkamme eriarvoisuuden torjuntaa ja koulutuksen kunnianpalautusta, Soinikoski sanoi.

– Vihreät haluavat tehdä ilmastopolitiikkaa, joka jättää tämän planeetan elinkelpoiseksi myös tuleville sukupolville. Tämän hallituksen päätavoite on kulkea kohti hiilineutraalia Suomea vuoteen 2035 mennessä ja olemme onnistuneet pysymään sillä tiellä. Puolet tarvittavista päästövähennyksiä koskevista päätöksistä on jo tehty, mutta olemme vasta puolessa välissä. Vihreät ovat sitoutuneet viemään urakan päätökseen ja pidämme kiinni siitä tavoitteesta, Soinikoski summasi.

Soinikosken mukaan osana vihreää siirtymää tuetaan turpeen energiakäytön lopettamista. Turpeen pienkäytön verotusta voidaan keventää vain, jos vastaava päästövähennys tehdään toisaalla.

Soinikosken mukaan keskeisiä hallituksen työllisyyslinjauksia ovat työperäisen maahanmuuton lisääminen ja inhimillisen työelämän edistäminen.

– Työhyvinvoinnin ja mielenterveyden tukeminen kannattaa, koska näin vähennämme työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvien määrää. Koulutuksen kunnianpalautus jatkuu, kun oppilas- ja opiskelijahuoltoon lisätään resursseja ja varhaiskasvatuksen puolelle luodaan oppimisen tuen malli. Lisäksi nuorten työhön kiinni pääsemistä tuetaan parantamalla oppisopimuskoulutusta. EU:n elpymispaketin kautta mahdollistuu merkittävä 700 miljoonan euron lisäpanos TKI-toimintaan, Soinikoski sanoi.

Soinikosken mukaan pandemian hintalappua ei vielä kukaan tiedä.

– Tämä pandemia ei ole ohi, ennen kuin se on ohi kaikkialla maailmassa. Planeetta on meillä lainassa tulevilta sukupolvilta, eikä ilmastovelkaa ja hoitovelkaa ei voi jättää tulevien sukupolvien maksettavaksi, Soinikoski päätti puheensa.

Lue koko puhe.