Oikeutta Gazan lapsille

12.01.2024

Etelä-Afrikka on nostanut kansainvälisessä tuomioistuimessa kanteen, jossa Israelia syytetään palestiinalaisten kansanmurhasta Gazassa. Seikkaperäinen asiakirja kokoaa sodan surullista saldoa yhteen tavalla, jonka pitäisi pysäyttää poliitikkoja ympäri maailman.

Joitakin nostoja kanteessa esitetyistä lohduttomista arvioista:

• Gazassa on kuollut noin 115 lasta päivässä, ja kaksi äitiä kuolee joka tunti
  • tuhat lasta on menettänyt toisen jalkansa – tai molemmat
  • 1,9 miljoonaa palestiinalaista on joutunut jättämään kotinsa, mikä on 85 % Gazan asukkaista
  • 3/4 Gazan kouluista on tuhoutunut, ja 36 sairaalasta toiminnassa on vain 13
  • Gazan asukkaista 93 % kärsii nälästä

Jalkansa menettäneet lapset ja tuhoutuneet sairaalat eivät ole syntyneet tyhjästä. Taustalla on kanteen mukaan Israelin johdon valinta hyökätä Gazaan tavalla, joka vääjäämättä aiheuttaa siviiliuhreja yhdellä maailman tiheimmin asutuista alueista.

Kanne kuvaa, kuinka esimerkiksi Israelin presidentin Isaac Herzogin Gazan mukaan Gazan siviilit ovat osallisia ja vastuussa. Puolustusministeri Yoav Gallant on puolestaan puhunut ”ihmiseläimistä” ja sanonut, että Israel ”hävittää kaiken”.

Kannanotot viittaavat kollektiiviseen rangaistukseen, jossa kaikki gazalaiset – lapsia myöten – laitetaan kärsimään terroristijärjestö Hamasin järkyttävistä julmuuksista. Tästä näkökulmasta lienee vain valitettavan johdonmukaista, että kulttuuriperintöministeri Amichai Eliyahu jopa esitti ydinpommin tiputtamista Gazaan.

Etelä-Afrikan kanteen 84 sivua ja 574 alaviitettä maalaavat kattavan kuvan tavoista, joilla Israel on aiheuttanut Gazan humanitäärisen katastrofin. Siksi sen lukeminen on hätkähdyttävää niillekin, jotka ovat seuranneet synkkiä uutisia tiiviisti.

Erityisen suositeltavaa kanteen lukeminen on niille, jotka ovat puolustaneet Israelin hyökkäystä Gazaan. Jos suhtautuu Etelä-Afrikan väitteisiin epäillen, kannattaa lukea väitteet ja miettiä, mitä jos edes puolet olisi niistä totta.

Jos Israel olisikin tappanut Gazassa 3 400 lasta 7 700 sijaan, olisiko se hyväksyttävää? Jos vähintään toisen jaloistaan olisikin menettänyt 500 lasta tuhannen sijaan, olisiko se OK?

Tuomioistuin punnitsee kannetta kansainvälisen oikeuden kannalta. Inhimillisestä ja moraalisesta näkökulmasta asetelma on kuitenkin selvä.

Israelin pitää lopettaa siviilien hengen vaarantava hyökkäys välittömästi. Gazaan tarvitaan pysyvä tulitauko. Israelin on sallittava humanitäärisen avun ja kansainvälisten tarkkailijoiden pääsy alueelle.

Suomen ja EU:n on tehtävä kaikkensa ihmishenkien pelastamiseksi ja rauhan rakentamiseksi. On arvokasta, että myös ulkoministeriön sisältä on peräänkuulutettu hallitukselta tarmokkaampia toimia.

Emme voi tyytyä seuraamaan sivusta, kun sodan surullinen saldo jatkaa kasvuaan.