Sauditoimittajan katoaminen koskettaa myös meitä

18.10.2018

Saudi-Arabia on tärkeä maa. Sillä on keskeinen asema maailman energiantuotannossa, sen panosta tarvitaan lähi-idän rauhanprosessissa ja sitä tarvitaan Jemenin konfliktin ratkaisemisessa. Saudi-Arabialta odotetaan paljon. Kun maassa avattiin elokuvateattereita, kun naiset saattoivat ruveta yrittäjiksi ja ajaa ajokortin, monista meistä tuntui, että ollaan uuden, positiivisen kehitystien alussa.

Siksi tapahtumat Saudi-Arabian konsulaatissa Istanbulissa 2.10.2018 järkyttävät. Konsulaatista palaamatta jäänyt toimittaja Jamal Khashoggi ei ollut kuka tahansa – hän oli toiminut päätoimittajana oman maansa vapaamielisessä Al Watan -sanomalehdessä.

Hänkin toivoi maansa uudistuvan nuoren kruununprinssin Mohammad bin Salman bin Abdulaziz Al Saudin eli M.B.S:n johdolla. Kun syyskuussa 2017 maan eliitti pidätettiin Ritz-Carlton -hotelliin, Khashoggi ilmaisi huolensa tapahtumista. Pidätettyjen joukossa oli myös mediavaikuttajia ja älymystön edustajia.

Khashoggin katoamisesta ja mahdollisesta murhasta on tullut kansainvälinen kuuma peruna. Miksi asia koskee myös meitä?

Se on ihmisoikeuskysymys – kenenkään ei pitäisi kadota keskellä kirkasta päivää, jälkiä jättämättä. Se on sananvapauskysymys – toimittajan on voitava tehdä työtään silloinkin, kun hän on kriittinen vallanpitäjille. Ja se on oikeusvaltiokysymys – tutkitaanko Khashoggin katoaminen ja mahdollinen murha asianmukaisesti, seuraako siitä oikeudenkäyntejä, saavatko syylliset tuomionsa?

Yhdysvaltain presidentti John F. Kennedy on sanonut, että jokaisen ihmisen oikeudet vähenevät, kun yhden ihmisen oikeuksia uhataan. Olemme juuri tällaisessa tilanteessa. Nykyisillä valtionpäämiehillä tulisi olla voimaa ja rohkeutta ajatella samalla tavalla.