Sofia Virran puhe 23.8.2023

23.08.2023

Suomi ja suomalaiset pystyvät parempaan.

Suunta voidaan kääntää ja varmistaa, että Suomessa on vahva talous, joka mahdollistaa sen turvaamisen, että heikoimmista – kuten lapsista – kyetään pitämään kaikissa tilanteissa huolta.

Suomella on kaikki edellytykset kääntää oppimistulokset nousuun ja turvata pienen pussinperämaan menestymisen kannalta kriittisen tärkeä korkea osaaminen ja se, että jokaiselle suomalaiselle löytyy reittejä tehdä työtä tai yrittää.

Ja Suomella on olemassa monta toimivaa ratkaisua varmistaa, että täällä on tulevaisuudessakin elinvoimainen upea luonto, josta varmasti kukaan ei ole valmis luopumaan.

Suomella – eli meillä suomalaisilla – olisi siis erinomaiset eväät kääntää suunta. Jos vain on tahtoa ja kykyä tehdä yhdessä.

Ja tätä mä mietin kun pohdin miten lähetän terveiset Ukrainaan, joka viettää huomenna itsenäisyyspäivää. Maahan, joka on taistellut jo uuvuttavan pitkään raukkamaisesti toimivaa terroristivaltio Venäjää vastaan.

Kävin viime marraskuussa Ukrainassa ja tapasin nuorta taisteluissa vammautunutta sotaveteraania.

Hän sanoi pitävänsä Suomea esikuvana ja toivona siitä, että pienempi voi olla vahvempi kunhan se on yhtenäinen ja varma itsestään. Hän sanoin suomeksi talvisota ja jatkoi, että hekin haluavat onnistua ja pystyä rakentamaan kaiken sen miten pitkälle Suomi on onnistunut pääsemään.

Se pysäytti.

Muutama viikko sitten isoäitini sisar menehtyi Ruotsissa.

Hän oli lähtenyt sinne evakkoperheen sotalapsena yli kahdeksankymmentä vuotta aikaisemmin.

Sukulaiset lähettivät viestin, että hän oli viime aikoina muistellut Suomea ja sitä, miten joutui lapsena jättämään kaiken. Hän ei ollut vuosikymmeniin puhunut suomea mutta samana päivänä kun hän menehtyi hän lausui suomenkielisiä sanoja.

Mä ajattelen, että meillä on arvokas kovin uhrauksin puolustettu ja rakennettu kotimaa ja nyt ei ole varaa rikkoa sitä arvokasta mitä on jo tehty – meillä on ollut oikea suunta siinä, että tässä maassa kenestä tahansa voi todella tulla mitä tahansa ja siinä, että minkäänlaista syrjintää saati rasismia ei suvaita.

Se työ ei ole valmis. Mutta sen eteen jo tehtyä työtä ei pidä rikkoa nyt.

Siitä, että jokainen on yhtä arvokas ei pidä tinkiä.

Sitä rajaa ei pidä siirtää, eikä kompastua sumutukseen siitä, että Suomen tai suomalaisten uhka olisi erilaisuus tai moninaisuus väestössä.

Rasismi ei ole mielipidekysymys.
Tasa-arvo ei ole itsestäänselvää.
Näivettymisen tie ei ole ainoa vaihtoehto.

Vaan Suomi voi valita tehdä paremmin.

Olla vahva pohjoismainen hyvinvointivaltio, jossa jokaisella lapsella on mahdollisuus tavoitella unelmiaan riippumatta siitä mille alueelle tai mihin perheeseen sattuu syntymään.

Olla aktiivinen yhteiskunta, joka luottaa markkinatalouteen ja sopimusvapauteen kuten menestyneet naapurimmekin tekevät.

Liberaaleihin, ihmisten vapautta vahvistaviin arvoihin nojaava Suomi.

Huolestuttava talouskehitys voidaan muuttaa. Oppimistulosten suunta voidaan kääntää.

Upeaa, ainutkertaista Suomen luontoa voidaan vahvistaa.

Sitä hyvää, mitä tässä maa on, pitää puolustaa.

Ja kaikkea sitä mikä on rikki tulee onnistua korjaamaan tai uudistamaan.

Suomella on kaikki mahdollisuudet olla kilpailukykyinen, turvallinen hyvinvointivaltio, jossa markkinat toimivat ja liberaalit arvot mahdollistavat jokaiselle oman näköisen elämän.

Maa, joka on kokoaan isompi kansainvälisissä pöydissä ja joka lupaa puolustaa ihmisten rinnalla eläimiä, luontoa ja ilmastoa.

Sekä yhteiskunta, joka nojaa oikeusvaltioperiaatteeseen, lehdistövapauteen ja avoimeen demokratiaan.

Ja se, se on se suunta johon minä ja johon me Vihreät haluamme tätä maata viedä.

Suomalaiset ovat perustellusti huolissaan tämän yhteisen kotimaan tilasta ja tulevaisuudesta ja niihin huoliin sekä pelkoihin haluan meidän Vihreiden tuovan konkreettisia ratkaisuja.

En ehtinyt pitkään kesällä lomailla, mutta kun olin ensimmäistä kertaa elämässäni purjehtimassa ja istuin erään pienen saaristolaissaunan lauteilla kuuntelin toisilleen tuntemattomien saunojien keskustelua siitä, minkälaiselta asiat näyttävät kun heidän lapsensa ovat aikuisia.

Yksi kantoi huolta ilmasto- ja ympäristökysymyksistä, kertoi ettei helleaaltojen vuoksi enää kesäisin halua purjehtia välimerellä kun sääolot ja ovat kestämättömät. Hän sanoi havahtuneensa asian vakavuuteen vasta, kun se vaikutti omaan elämään.

Toinen nyökytteli ja puhui oman mökkirannan veden tilasta ja kolmas kertoi jännittävänsä miten firma pysyy pystyssä kun ei ole työntekijöitä.

Yhdessä saunojat päivittelivät Suomen mainetta kun hallitus rypee rasismikohuissa ja sitä, mitenköhän suomalaisen koulujärjestelmän käy jos tulevaisuudessa rahat loppuvat.

Keskustelun hiljennyttyä eräs lauteilla hiljaa istunut nuori totesi, että hän ei luota enää tämän maan päätöstentekijöiden kykyyn tai siihen, että mitään muutosta koskaan tapahtuisi. Hän ei luota enää siihen, että tulevaisuus olisi yhtään parempi.

En osallistunut itse tohon keskusteluun vaan mietin että miten tärkeää olisi onnistua luomaan suomalaisille toivoa. Toivoa siitä että yhteistyöllä ja rakentavalla politiikalla tämä pieni maa voi onnistua.

Vihreät tulevat oppositiossa tuomaan hallituksen politiikalle vaihtoehdon.

Sillä minä haluan, että Vihreät onnistuvat tuomaan suomalaisille toivoa.

Luottamusta siihen, että jokaisen ääni kuuluu ja että tämän maan päättäjillä on riittävästi rohkeutta uudistaa ja vielä enemmän empatiaa tehdä se oikeudenmukaisesti.

Tässä maassa pitäisi olla yksiselitteisesti ihmisoikeusmyönteinen hallitus, jolle jokainen lapsi on yhtä arvokas riippumatta ihonväristä tai vanhempiensa taustasta.

Sellainen hallitus, joka kykenee hakemaan kestäviä ratkaisuja aikamme suurimpiin kriiseihin aina taloudesta ilmastonmuutokseen tai sosiaali- ja terveyspalveluiden tilanteesta koulutusjärjestelmän puutteisiin.

Ja nyt näin ei ole.

Ja siksi me tulemme tarjoamaan oppositiosta sen rohkeamman mutta reilumman vaihtoehdon.

Sillä Suomen ei pidä ajautua yhä kauemmas verrokkimaistaan talouskasvussa tai osaamisen tasossa.

Suomi ei saa olla jatkossa maa, jossa vuosittain 800 ihmistä päättää oman elämänsä tai maa jossa vanhemmat joutuvat taistelemaan, että oma lapsi saa apua tai tukea tai omat vanhemmat arvokkaan vanhuuden.

Emmekä me varmasti halua olla yhteiskunta, jossa nuoret eivät luota päättäjiin tai parempaan tulevaisuuteen.

Ja siksi Vihreät haluavat rakentaa aktiivista yhteiskuntaa, johon jokainen voi kokea kuuluvansa.

Yhteiskuntaa, jossa työmarkkinat ovat reilut ja työn tekeminen on kannattavaa sekä työn tarjoamisen kynnys matala.

Koulutukseen pitää panostaa varhaiskasvatuksesta lähtien ja luoda suomalaisille reittejä tavoitella unelmiaan osaamistason ja aktiivisuudella rakennetun tulotason myötä.

Kansainvälisissä pöydissä on kyettävä olemaan kokoaan suurempi eikä missään tilanteessa pidä kääntää selkää hädässä oleville.

Ilmasto- ja luontokysymyksiä pitää ratkoa innovatiivisesti ja nopeasti esimerkiksi vahvistamalla hiilinieluja  kehittämällä yksityiseen omistukseen pohjaavia markkinaehtoisia malleja ja luontomarkkinoita.

Ja Vihreiden puheenjohtajana uskallan luvata, että Vihreillä on nykyhallitukselta uupuvaa rohkeutta uudistaa.

Orpon hallitus nimittäin kyllä puhuu dynaamisuudesta ja uudistamista ja perusteleekin monia hallitusohjelmaan kirjattuja päätöksiä näiden pohjalta.

Mutta todellisuudessa vaikuttaa, että vuoren kokoisia ongelmia yritetään lähinnä fiksata kovalla metelillä ja lähipuistosta löytyvällä hiekkalapiolla.

On siellä hallitusohjelmassa hyviäkin asioita, kuten oppimisen tuen uudistus tai esimerkiksi kaikki Ukrainalle annettava tuki, ja on selvää, että vastuunkantopuolueena Vihreät tulevat Suomea eteenpäin kestävällä tavalla vieviä uudistuksia tukemaan.

Mutta mitä tulee esimerkiksi talouspolitiikan yhtälöön, jossa työkalut vastata työvoimapulaan jätetään käyttämättä tai niitä jopa rikotaan, on logiikaltaan hämmästyttävän huono.

Se on katastrofaalinen suunta suomalaisten yritystenkin näkökulmasta. Yhä useampi yritys kamppailee kasvun esteeksi muodostuneen työntekijäpulan kanssa. Ei tämän maan arvokkaan yrityskentän tulevaisuutta pitäisi horjuttaa lainkaan.  Jo tänä kesänä Suomessa konkurssitahti on ollut nopein sitten vuoden 1997.

Suomessa yrittämisen pitää olla kannustavaa ja myös pienillä yrityksillä on oltava mahdollisuuksia menestyä. Keskisuurta yrityskokoluokkaa on kyettävä vahvistamaan, jotta suomalaisille on työtä ja toimeentuloa mutta samaan aikaan on tunnistettava yksinyrittäjien suuri joukko. Yrittäjien sosiaaliturva on saatava kuntoon ja perustulo vastaisi tarpeeseen.

Suomalaiset yritykset ovat tämän maan talouden kivijalka enkä pysty ymmärtämään miksi hallitus ohittaa elinkeinoelämän hätähuudon siitä, että tämä maa tarvitsee lisää työhön johtavaa maahanmuuttoa.

Ja mitä tulee ylipäätään kokoomusjohtoisen hallituksen maahanmuuttopolitiikkaan on se kylmäävää. Se on nyt mitä ilmeisimmin sitä politiikkaa ilman empatiaa, jota hallituksen tukipuolueen johto peräänkuulutti.

Mutta eikö kokoomus pysähtynyt miettimään, että sen lisäksi että tuollainen maahanmuuttopolitiikka on epäreilua politiikkaa on se myös typerää ja vastuutonta politiikkaa.

En tiedä, mitä tilastoja hallitusneuvotteluissa on katsottu mutta mitä ilmeisimmin Suomen väestökehitys on jäänyt katsomatta. Meillä on ikääntyvä väestö. Meitä ei ole tarpeeksi ylläpitämään tätä maata. Meillä ei ole ihmisiä tekemään työtä, mahdollistamaan palvelualojen pyörimistä, yritysten kasvua tai puhtaan energian hankkeiden toteutumista.

Silloin ei todellakaan ole varaa ajaa pois maasta heitä, jotka tänne ovat muuttaneet tai rakentaa raja-aitoja heille, jotka tänne edes harkitsisivat muuttavansa opiskelemaan, tekemään työtä, yrittämään ja perustamaan perhettä.

Miten ihmeessä Suomeen saadaan lisää ihmisiä tekemään töitä esimerkiksi hoiva- tai palvelualoille saati yritysten tai vihreän teollisuuden investointeja toteuttamaan jos samaan aikaan leikitellään rasismilla ja oikein vaikeutetaan maahanmuuttoa?

On naivia ajatella, että Suomen rajoilla olisi ihmisiä jonossa juuri tänne töihin. Osaajista ja tekijöistä käydään kovaa kilpailua.

Tai tilanteessa, jossa työmarkkinoiden tarpeet uudistuvat lujaa vauhtia ja suomalaiset tarvisisivat mahdollisuuksia kouluttautua niin päätetään lakkauttaa koko aikuiskoulutustuki sen sijaan, että sitä esimerkiksi uudistettaisiin kohdentumaan paremmin ja vastaamaan näin osaajapulaan?

Työvoimapula on vuosikymmenen loppuun mennessä talouskasvumme suurin tulppa, ja siihen Orpon hallitus jättää vastaamatta.

Sillä voi olla tuhoisat jäljet.

Työvoimapulaan vastaamiseksi Vihreät tulevat tänään osana tätä kesäkokousta esittelemään vaihtoehdon.

Ja syksyllä Vihreät tuovat eduskuntaan uskottavan vaihtoehtobudjetin, jossa valtiontaloutta sopeutetaan yhtä paljon kuin kokoomusjohtoinen hallitus tekee mutta me tarjoamme vaihtoehdon, jossa arvovalinnat ovat toisenlaiset. Me emme esimerkiksi leikkaa kaikkein köyhimmiltä ja jättää koskematta haitallisiin yritystukiin.

Uskallankin väittää, että Vihreät on Suomen johtava markkinaliberaali puolue.

Orpon vaihtoehdossa kun korporaatiot puhuvat ja pro business – ajattelu paistaa läpi. Verotuksen uudistamisen näkökulmasta ei hallituksen linjassa ole mitään kunnianhimoa vaan pussillinen vaatimattomia vanhoja konsteja, jotka nekään eivät toteudu kestävästi. Fossiilisia tuetaan ja markinnoita vääristävää tukipolitiikkaa jatketaan.

Jopa minä olisin odottanut kokoomukselta enemmän. Vihreät luottavat markkinmekanismiin löytää parhaat ratkaisut ja me luotamme sopimusvapauteen ja siihen, että ihmisillä on vapaus valita – mutta valinnoilla on aina hintalappu. Ja hinnassa pitää näkyä ulkoisvaikutukset esimerkiksi ilmastolle ja luonnolle ja näin ei vielä ole.

Politiikka on yhteistyötä, mutta Vihreille se ei ole huutokauppaa, jossa arvoja myydään.

Kun Suomen hallituksessa istuu puolue, jolle jokainen lapsi ei ole yhtä arvokas ihonväristä tai synnyinmaasta riippuen, on aivan selvää, että muutosta on mahdotonta hakea yhdessä.

Me emme tingi ihmisoikeuksista, me emme tingi oikeusvaltiosta emmekä me tingi sen tavoittelemisesta, että tämä planeetta on elinkelpoinen myös tulevaisuuden lapsille.

Mutta me olemme valmiita neuvottelemaan keinoista tehdä tästä maasta kaikille turvallisempaa ja parempaa. Me olemme valmiita rakentavassa yhteistyössä hakemaan parhaita tapoja vahvistaa suomalaista luontoa ja vauhdittaa ilmaston ja talouden kannalta kriittisen tärkeää siirtymää puhtaaseen energiaan sekä korkeamman jalostusasteen teollisuuteen.

Oppositiossa tulemme tekemään politiikkaa, joka vie Suomea kohti parempaa rakentaen vahvaa hyvinvointivaltiota markkinamyönteisyyteen luottaen.

Sillä Suomi ja suomalaiset ansaitsevat parempaa.

Ja sille nuorelle, joka tuona kesäiltana rantasaunassa ei enää uskonut tämän maan päättäjiin haluan todeta, että Vihreän puolueen puolesta lupaan nyt, että me emme väistä vastuuta, me emme sulje silmiämme tulevaisuudelta vaan teemme parhaamme, jotta tämän maan nuoret voisivat luottaa siihen että huominen on tätä päivää parempi.