Sofia Virran ryhmäpuhe julkisen talouden suunnitelmasta 12.6.2024

12.06.2024

ARVOISA PUHEMIES

Luottamus rakentuu siitä, että puheet ja teot kohtaavat.

Epäluottamus sen sijaan saa alkunsa kun puheet ja lupaukset ovat jatkuvasti ristiriidassa tekojen ja konkretian kanssa – ja juuri näin hallitus on osoittanut tekevänsä. Hallitus lupaa yhtä ja tekee toista.

Hallitus on esimerkiksi sanonut panostavansa osaamiseen mutta todellisuudessa leikkaa koulutuksesta.

Hallitus sanoo, että lapset ja nuoret ovat erityissuojelussa mutta työntää 17 tuhatta lasta köyhyyteen.

Hallitus sanoo, että sosiaali- ja terveyspalveluissa painopiste pitää saada ennaltaehkäisyyn ja perusterveydenhuoltoon mutta leikkaa sen mahdollistavista välineistä kuten järjestöiltä ja hoitotakuusta.

Eikä siinä vielä kaikki.

Huomionarvoista on ainakin myös se, että..

Hallitus sanoo pitävänsä kotimaisen luonnon puolta, mutta hallituksen vahtivuorolla luonnonsuojelun rahoitus vähenee. Pääministeri myös lupasi suojela valtion vanhat metsät mutta nyt hallitus asettaa suojelukriteerit niin kireiksi, ettei Etelä-Suomesta sellaista metsää juuri löydy.

Hallitus kertoo pitävänsä yrittäjien puolta vaikka heikentää erityisesti pienten yritysten toimintaedellytyksiä hätäilevällä ja huonosti ajoitetulla alv-korotuksella..

Linjakasta hallituksen talouspolitiikassa tuntuukin lähinnä olevan vain kahdet rattaat ja kuvitelma siitä, että suomalaisia voisi tyhjillä lupauksilla hämätä.

ARVOISA PUHEMIES

Vihreät jakaa näkemyksen, että taloutta pitää tasapainottaa, mutta emme tapaa, jolla hallitus on urakkaan ryhtynyt.

Hallitus kertoo taittavansa Suomen velkaantumisen, mutta viimeksi eilen olemme uutisista saaneet lukea, että ennusteiden valossa tavoite ei näytä olevan toteutumassa.

Eli te hallitus valitsitte leikata kaikkein köyhimmiltä, lisätä lapsiperheköyhyyttä, leikata koulutuksesta ja heikentää yritysten toimintaedellytyksiä ettekä te silti ole saamassa tämän maan velkaantumista taittumaan.

Voisi olla paikallaan kysyä, että miten meni noin omasta mielestä?

Hallituksen talouspolitiikkaan olisi helpompi luottaa, jos te edes esittäisitte huomioivanne vaikutusarvioita osana päätöksentekoa. Mutta sen sijaa te valitsette kerta toisensa jälkeen ostaa sian säkissä. Se mikä voi tuntua hyvältä idealta tänään saattaa tulla paljon kalliimmaksi tulevaisuudessa jos katse on omassa navassa horisontin sijaan.

***

Hallitukselta puuttuu siis iso kuva ja visio siitä, miten Suomi todella saadaan kuntoon ja pelastetaan konkurssilta. Suomalaisilla on perusteltu huoli, mitä Suomesta jää hallituksen saksileikin jälkeen jäljelle.

ARVOISA PUHEMIES,

Taloutta tulee uudistaa ja se vaatii myös rohkeutta etsiä työkalupakkiin uusia keinoja.

Vihreät ovat esittäneet hallitukselle hyödynnettäväksi listan toimia niin vaihtoehtobudjetin muodossa viime syksynä kun sopeutuspaketissa tänä keväänä. Voin printata ehdotuksemme uudestaan paperille ja toimittaa hallitukselle, jos vaihtoehdot jo kelpaavat.

Suomella ei ole varaa siihen, että hallitus mokaa taloutemme suurimman mahdollisuuden: Vihreän siirtymän investoinnit ja niiden myötä syntyvä talous- ja hyvinvointihyöty on saatava Suomeen.

Hallitus sen sijaan hapuilee ja poukkoilee. Ministeririvistäkin kuullut vihjailut, ettei Suomi olisi sitoutunut ilmastotavoitteeseen ovat myrkkyä elinkeinoelämälle tilanteessa, jossa nimenomaan tarvitaan ennustettavuutta ja vakautta.

Eikä kasvusta ole hallituksella juuri uskottavuutta puhua kun eduskuntaan kärrätään jatkuvalla syötöllä työhön johtavaa maahanmuuttoa vaikeuttavia esityksiä asiantuntijoiden vastustuksesta huolimatta. Vuosikymmen loppuun mennessä taloutemme isoin kriisi tulee olemaa työvoimapula ja Vihreät ovatkin esittäneet pitkää listaa toimia sen taklaamiseksi.

Hallituksella olisi nyt mahdollisuus toteuttaa vihreä verouudistus ja karsia haitallisia yritystukia mutta ei. Näistä hallituksen leikkurissa ei sopua löydy vaikka esimerkisi vammaisilta leikkaaminen näytti käyvän helposti.

***

ARVOISA PUHEMIES

Aivan loppuun totean, että kuten hallituksen riveistä on linjattu, ei empatia todella tämän hallituksen politiikassa näy. Kerta toisensa jälkeen selkä on käännetty suomalaisille, joiden asema on kaikkein tukalin.

Lapsilta ja nuorilta leikkaaminen verhotaan ”vaikeaksi”, mutta sanon nyt suoraan, että helppoahan se teille näyttää olevan.

Suomi on yhteiskuntana vahva vain silloin, kun pidämme huolta toisistamme ja kun emme tingi periaatteesta, että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa.

Ja arvon hallitus, tämän periaatteen te olette sen empatian rinnalla nyt sinne romukoppaan päätöksillänne heittäneet. Ja se jos jokin luo turvattomuutta, epätoivoa ja heikentää Suomen mahdollisuuksia onnistua taklaamaan vaikeudet taloudessa myös tulevaisuudessa.

Me emme tarvitse hallituksen riveistä kuvia sakset kädessä hymyilevistä ministereistä vaan me tarvitsemme toimia, jotta yhdenkään suomalaisen ei tarvitsisi nähdä nälkää.  Emmekä me tarvitse neljää miestä saunasta kertomaan, että sosiaalihuollosta voi leikata ajassa, jossa koko lastensuojelu on kriisissä.

Suurinta johtajuutta ei ole vaikeiden päätösten tekeminen vaan suurinta johtajuutta on tehdä vaikeita päätöksiä tavalla, jolla kyetään luomaan toivoa ja rakentamaan rikkomisen sijaan.