Suomen kriisinhallinnasta on päätettävä vaalikaudet ylittävällä strategialla

29.06.2018

Eduskunnassa on viime aikoina keskusteltu paljon kriisinhallinnasta, viimeisimpänä Suomen osallistumisen jatko ISILin vastaiseen koulutusoperaatioon Irakissa. Suomi päätti osallistua OIR-operaatioon ensi kertaa vuonna 2015 kouluttamalla Pohjois-Irakin kurdeja. Toiminta on ollut tuloksekasta. Vuonna 2014 Irakin pinta-alasta ISILin hallussa oli 40 prosenttia, enää vain 2 prosenttia.

Irakin vakauttaminen jatkuu edelleen, minkä vuoksi eduskunta käsittelee nyt koulutusoperaation jatkamista vuoden 2019 loppuun saakka. Vihreät kannattaa operaation jatkoa. Koulutusyhteistyö on Suomelle luonteva tapa tukea Irakin vakautta. Sen painopiste on siirtynyt taistelijakoulutuksesta kohti turvallisuusjoukkojen koulutusta. Lääkintäkoulutuksella ja improvisoituihin räjähteisiin liittyvällä koulutuksella on onnistuttu vähentämään haavoittuneiden kuolleisuutta.

Maan tilanteessa on kuitenkin huolia, jotka Suomen pitää ottaa huomioon.

Yksi on Irakin sisäpoliittinen tilanne. Pääkaupungin Baghdadin ja Pohjois-Irakin Kurdistanin autonomisen alueen välit ovat kiristyneet sen jälkeen, kun Kurdistan järjesti kansanäänestyksen itsenäistymisestään. On tärkeää, että myös jatkossa kurdien oikeuksia kunnioitetaan samalla, kun Irakin yhtenäisyys säilyy. Olisi kestämätöntä jatkaa operaatiossa, jos autettavat osapuolet ajautuisivat sotajalalle.

On myös syytä seurata Irakin toukokuiset vaalit voittaneen Al-Sadrin liittouman suhtautumista kansainvälisiin operaatioihin. Voimme jatkaa toimintaa Irakissa vain, jos sille on Irakin hallituksen varaukseton tuki.

Toinen kysymys on Irakin pakolaisten inhimillinen kohtelu. Miljoonat ihmiset ovat pystyneet palaamaan ISILiltä takaisin vallatuille alueille, mutta maa ei ole silti turvallinen paikka kaikille. Myös Suomeen on tullut paljon irakilaisia turvapaikanhakijoita. Heistä osa on palautettu olosuhteisiin, joissa heidän turvallisuutensa ei ole ollut taattu.

Tätä ei voi sallia. Maahanmuuttoviraston on käsiteltävä uudelleen hakemukset, jotka on aiemmin kiireessä käsitelty huolimattomasti. Pakkopalautukset Irakiin pitää keskeyttää, kunnes on varmaa, että turvapaikkaprosessi takaa hakijoiden oikeusturvan ja ihmisoikeudet.

Eduskunta pääsi keskustelemaan kriisinhallinnasta myös pari viikkoa sitten, kun käsittelyssä oli Suomen jatko kansainvälisessä operaatiossa Afganistanissa. Vihreät nosti silloin esiin tarpeen laatia Suomelle yli vaalikausien kestävä kriisinhallinnan strategia. Se mahdollistaisi kriisinhallinnan, sen painopisteiden ja resurssien pitkäjänteisen suunnittelun.

Nostimme asian nyt uudestaan esiin. Saimme ulkoministeri Soinilta vastauksen, jonka mukaan hän on valmis harkitsemaan asiaa, mutta siitä päätetään hallitusyhteistyössä. Toivottavasti hallituksesta löytyy viisautta viedä asiaa eteenpäin.