Suomen viisaasti ylläpitämä Nato-optio on nyt lunastettava

16.05.2022

”Vihreä eduskuntaryhmä kannattaa Suomen Nato-jäsenyyden hakemista. Natoon haetaan ja liitytään täysimääräisin oikeuksin ja velvollisuuksin.” Näin totesin historiallisessa Suomen Nato-jäsenyyttä käsittelevässä eduskunnan täysistunnossa.

Meidän rauhan aikaa eläneiden perusturvallisuus on järkkynyt.  Vaikka isovanhempiemme sotamuistot ovat meille tuttuja, vaikka näimme Venäjän ihmisoikeusloukkaukset omia kansalaisiaan kohtaan ja seurasimme aiempia toimia Georgiassa, Krimillä ja Itä-Ukrainassa, ehdimme silti uskoa vakaampaan Eurooppaan. Venäjän täysimääräisen hyökkäys Ukrainaan romutti loputkin luottamuksemme Venäjään

Suomella on jo laaja kumppanuus Naton kanssa, josta käsin jäsenyyttä valmistella. Suomen ja Ruotsin mahdollinen Nato-jäsenyys on oman turvallisuutemme ja koko Itämeren alueen ja Euroopan vakauden ja rauhan vahvistamista.

Pohjoismaisen perheen täysilukuisen Nato-jäsenyyden myötä voisi yhteinen identiteettimme Natossa olla Pohjoisen alueen turvallisuuden edistämisen lisäksi arvopohjamme ja yhteiskuntamallimme mukainen ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Aseistariisunta, konfliktien ennaltaehkäisy, tasa-arvotyö, ilmastonmuutoksen torjunta ja ympäristön suojelu vaativat kaikki aktiivisia toimia. Näiden tulee näkyä myös Naton politiikassa.

Lisäksi Suomi on jo aikaisemmin valinnut poliittisen liittoutumisen ja läntisen arvoyhteisön. Euroopan Unioni on myös turvallisuusyhteisö, jonka puolustuskyvyn vahvistaminen on järkevää Naton rinnalla ja sitä tukien. Naton jäsenenä voimme kehittää yhteistä puolustusta pohjoismaiden lisäksi myös muiden tärkeiden kumppaneidemme, kuten Iso-Britannian, Yhdysvaltojen, Ranskan, Saksan ja Balttien kanssa. Me saamme puolustukseemme apua, ja olemme valmiita auttamaan liittouman maita artikla 5:n mukaisesti. Suomen Nato-jäsenyys vahvistaa koko liittokuntaa.

Venäjä on vastustanut uusien Nato-maiden liittymistä. Jos vaikutusyrityksiä nähdään, olemme varautuneet, olemme yhtenäisiä, emmekä ole yksin. Suomi ei ole uhka kenellekään nyt, eikä tulevaisuudessa.

Olemme tilanteessa, jossa viisaasti ylläpitämämme Nato-optio on lunastettava.