Vihreät julkaisi eurovaaliohjelman ja kampanjailmeen

04.05.2019

Vihreiden komissaariehdokkaat Heidi Hautala ja Ville Niinistö esittelivät Vihreiden eurovaaliohjelman ja eurovaalikampanjan ilmeen. Mukana julkistuksessa oli toinen Euroopan vihreiden kahdesta kärkiehdokkaasta, saksalainen Ska Keller.

– Eurooppa on käännekohdassa. Eurooppaa tarvitaan enemmän kuin koskaan pysäyttämään ilmastonmuutosta, turvaamaan jokaisen mahdollisuus hyvinvointiin ja koulutukseen ja edistämään rauhaa ja vakautta epävarmuuden maailmassa. Samaan aikaan Eurooppaa hajottavat voimat, jotka kääntävät ihmisiä toisiaan vastaan ja vaarantavat sen, mitä eurooppalaiset ovat yhdessä rakentaneet, Heidi Hautala sanoo.

– Nämä vaalit ovat Euroopalle ratkaisevan tärkeät. Euroopan vihreiden kärkiehdokkaana haluan toimia sen puolesta, että uudistamme eurooppalaisen lupauksen rauhasta, vapaudesta ja oikeudenmukaisesta hyvinvoinnista. Yhdessä voimme varmistaa, että Eurooppa ratkaisee ilmastokriisiä, rakentaa sosiaalista Eurooppaa ja turvaa kaikkien eurooppalaisten oikeudet, sanoo Euroopan vihreiden kärkiehdokas, Euroopan parlamentin vihreän ryhmän puheenjohtaja Ska Keller.

Vihreiden eurovaaliohjelma kannustaa suomalaisia vaikuttamaan Euroopan suuntaan, näyttämään luontonsa ja valitsemaan avoimen ja yhteisen Euroopan: Millaisen Euroopan haluat rakentaa? – Näytä luontosi ja äänestä eurovaaleissa!

– Nuoret marssivat eri puolilla Eurooppaa ja vaativat toimia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ja oman tulevaisuutensa turvaamiseksi. Euroopan on vastattava nuorten vaatimuksiin. He ansaitsevat tulevaisuuden, jossa ilmaston lämpeneminen on rajoitettu alle kriittisen 1,5 asteen ja jossa jokaisella on mahdollisuus laadukkaaseen koulutukseen, toimeentuloon ja toivoon, Ville Niinistö sanoo.

– EU:n ilmastotavoitteiden kunnianhimon tasoa on nostettava merkittävästi. EU:lle on asetettava sitova hiilibudjetti ja määräaika koko unionin hiilineutraaliudelle. Päästökauppa on korjattava, EU:sta tehtävä uusiutuvan energian unioni ja panostettava nopeaan, rajat ylittävään raideliikenteeseen, Niinistö sanoo.

– Kun muut jarruttavat, vihreät toimivat tosissaan ilmaston puolesta. Vihreät ovat tutkitusti Euroopan parlamentissa ryhmä, joka on kärjessä ilmastopolitiikassa. Emme ole vain puhuneet, vaan myös äänestäneet kunnianhimoisten ilmastotoimien puolesta, Hautala sanoo.

Vaaliohjelmassaan Vihreät haluaa rakentaa Eurooppaa, joka suojelee ilmastoa ja ympäristöä, huolehtii ihmisistä, on feministinen ja yhdenvertainen, panostaa koulutukseen ja tutkimukseen ja pitää kiinni perusarvoistaan.

Lue Vihreiden eurovaaliohjelma

Vihreiden kampanjajulisteet ja pressikuvia lehdistötilaisuudesta toimitusten käyttöön.
Katso lehdistötilaisuuden verkkolähetyksen tallenne.

Taustatiedoksi toimituksille

Saksalainen meppi Ska Keller on toiminut kuluneella kaudella Vihreän europarlamenttiryhmän puheenjohtajana. Hänet valittiin Euroopan parlamenttiin 27-vuotiaana vuonna 2009. Lue lisää Ska Kelleristä.

Vihreiden puoluevaltuuskunta nimesi Heidi Hautalan ja Ville Niinistön puolueen komissaariehdokkaiksi 28.4.2019. Molemmat ovat ehdolla eurovaaleissa. Vihreät katsoo, että jokaisen jäsenmaan tulisi esittää komissaariksi kahta, eri sukupuolta olevaa ehdokasta. Näin saataisiin komission vinoutunut sukupuolijakauma korjattua. On myös tärkeää, että kansalaiset tietävät etukäteen, keitä puolueet esittävät komission jäseniksi, ja että ehdokkaat osallistuvat Euroopan parlamentin vaaleihin.

Climate Action Network Europe on rankannut Vihreän ryhmän ykköseksi eurooppalaisten suojelemisessa ilmastonmuutoksen vaikutuksilta.