Vihreät lopettaa puoluelehden rahoittamisen

23.10.2019

Vihreiden puoluehallitus on päättänyt 19.10. pitämässään kokouksessa, ettei Vihreät jatka Vihreä Lanka Oy:n rahoittamista nykyisen sopimuskauden päättyessä vuodenvaihteessa. Vihreät on Vihreän Langan suurin rahoittaja, ja päätös todennäköisesti johtaa lehden lakkauttamiseen.

– Vihreistä kiinnostuneiden ihmisten määrä on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia. Puoluelehti pystyy tavoittamaan heistä vain pienen osan, eikä levikin kasvattaminen ole onnistunut 450 000 euron vuosittaisella rahoituksella. Tänä päivänä yhä useampi Vihreiden kannattaja seuraa ja käy poliittista keskustelua sosiaalisen median kanavissa. Haluamme palvella heitä paremmalla läsnäololla, uusilla osallistumismahdollisuuksilla ja ajantasaisella tiedolla Vihreiden politiikasta, Vihreiden puoluesihteeri Veli Liikanen sanoo.

– Vihreällä Langalla on ollut tärkeä tehtävä läpi vihreän liikkeen historian. Vihreiden puoluelehti syntyi aikana, jolloin vihreän liikkeen jäseniltä puuttui keskustelukanava, eikä Vihreiden politiikka päässyt esille valtavirran mediassa. Nämä kummatkin asiat ovat tänä päivänä muuttuneet, Liikanen sanoo.

Veli Liikanen painottaa, että toiminnan alasajosta päätetään hyvää omistaja- ja työnantajapolitiikkaa noudattaen.

– Vihreän Langan työntekijät ja päätoimittaja Riikka Suominen ansaitsevat suurimmat mahdolliset kiitokset tärkeästä työstään vihreän liikkeen puolesta. Haluan kiittää myös kaikkia muita Vihreän Langan tekijöitä kautta vuosien, Liikanen sanoo.

Puoluelehti on ollut jäsenetu Vihreiden jäsenille. Jatkossa jäsenille tarjotaan uusia, monipuolisempia mahdollisuuksia osallistua ja saada tietoa Vihreiden toiminnasta.