Vihreät tarjoaa kuntavaaliehdokkaille tukea verkkohäirinnän varalle

26.02.2021

Vihreät tekee näissä kuntavaaleissa yhteistyötä Someturvan kanssa parantaakseen kuntavaaliehdokkaille tarjottavaa tukea verkossa tapahtuvaa häirintää vastaan.

Palvelupaketin osana kaikille ehdokkaille tarjotaan Someturvan asiantuntijoiden koulutus verkkohäirinnältä suojautumiseen. Lisäksi puolue tukee ehdokkaita Someturvan tarjoaman verkkoperusteisen neuvontapalvelun hankinnassa.

– Haluamme varmistaa, että kukaan ei jää yksin mahdollisissa häirintätilanteissa. Verkossa esiintyy vihapuhetta ja tietoista häirintää, joka ei saa estää demokratiaa toteutumasta. Vihreät ehdokkaat voivat kuitenkin tehdä vaalikampanjaa tietäen, että tukea on tarjolla tarvittaessa. Yhdessä voimme tehdä vaaleista reilut ja turvalliset aivan kaikille, sanoo Vihreiden puoluesihteeri Veli Liikanen.

Koronatilanteesta johtuen kuntavaalit käydään entistä vahvemmin verkossa.

– Näissäkin vaaleissa moni on ehdolla ensimmäistä kertaa. Meidän kokemuksemme on, että sekä kokeneet että uudet ehdokkaat hyötyvät tarjolla olevasta monipuolisesta tuesta. Tällä kertaa suuri osa äänestäjien kohtaamisesta tapahtuu verkossa, ja siksi on erityisen tärkeää että verkkoon pystytään luomaan turvallisia tiloja ehdokkaille ja kuntalaisille, Liikanen toteaa.

Someturva on palvelu, josta kuka tahansa verkkohäirinnän kohteeksi joutunut voi pyytää maksullista neuvontaa 24/7. Vihreiden kuntavaaliehdokkaat voivat hankkia itselleen palvelun alennettuun hintaan 8.3.–25.4.2021 välisenä aikana. Häirintätapauksesta ilmoitetaan anonyymissa sovelluksessa. Someen erikoistunut juristi ja sosiaalipsykologi käyvät tapauksen läpi ja arvioivat, onko rikoksen raja ylittynyt sekä antavat työkaluja tilanteen ratkaisemiseksi. Palvelu on luottamuksellinen, eikä yksilöitävissä olevia tietoja välitetä kenellekään eteenpäin.

Jo aiemmin Plan ja Someturva ovat kertoneet tarjoavansa samaa neuvontapalvelua kuukaudeksi maksutta kaikille alle 24-vuotiaille kuntavaaliehdokkaille: https://plan.fi/plan-ja-someturva-tarjoavat-tukea-verkkohairinnan-kohteeksi-joutuneille-nuorille