Vihreiden puoluekokous pidetään etäkokouksena 19.–20.9.

16.06.2020

Vihreiden puoluekokous oli tarkoitus pitää Joensuussa 5.–6.9. Koska syksyn koronatilannetta on vaikea ennakoida, kokous pidetään aiemmasta poiketen etäkokouksena. Paikan ja toteutustavan muuttumisen vuoksi myös kokouksen ajankohta siirtyi päiville 19.–20.9.

Vihreiden puoluehallitus päätti puoluekokouksen toteutustavasta ja ajankohdan siirtämisestä etänä pidetyssä kokouksessa lauantaina 13.6. Tämä on ensimmäinen kerta Vihreiden historiassa, kun puoluekokous järjestetään etänä.

–Vaikka koronatilanne on Suomessa tällä hetkellä hyvä, on vaikea ennakoida miten tauti kehittyy syksyn koittaessa. Etenemme järjestelyissä nyt niin, ettei kokous missään tilanteessa vaaranna osallistujien terveyttä. Siksi päätimme toteuttaa puoluekokouksen kokonaisuudessaan etäyhteyksien välityksellä, puoluesihteeri Veli Liikanen toteaa.

Puoluekokouksessa päätetään tänä vuonna Vihreiden periaateohjelmasta, joka uusitaan kahdeksan vuoden välein. Henkilövalintoja ei olla tässä kokouksessa tekemässä.

–Periaateohjelma asettaa puolueen toiminnalle tärkeän kompassin. Se kertoo arvopohjasta ja periaatteista, jotka tekevät vihreistä nimenomaan vihreitä, Liikanen sanoo.