Ennätysmäärä Vihreiden jäseniä äänestää uudesta puheenjohtajasta

22.05.2017

Vihreiden jäsenmäärä on noussut uuteen ennätykseen. Puolueen puheenjohtajasta järjestettävässä jäsenäänestyksessä on 8 768 äänioikeutettua. Äänioikeutettuja ovat kaikki vanhat jäsenet, jotka ovat maksaneet jäsenmaksun vuonna 2016, sekä uudet jäsenet, jotka ovat maksaneet jäsenmaksun 15.5.2017 mennessä. Äänioikeutetuista 1 222 on täysin uusia jäseniä.

Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen iloitsee jäsenmäärän roimasta kasvusta.

– Tämä kertoo siitä, että yhä useampi suomalainen on halunnut lähteä mukaan muuttamaan Suomen suuntaa. Todella moni jakaa tällä hetkellä huolen siitä, mihin tämä maa ja maailma ovat menossa, ja kokee että juuri nyt on aika rakentaa inhimillisempää ja kestävämpää vaihtoehtoa. Se on valtava voima, jolla muutetaan maailmaa, toteaa Miettinen.

Vihreiden varsinainen jäsenmäärä lasketaan kuluvan vuoden aikana jäsenmaksunsa maksaneista. Jäsenmäärä perjantaina 19.5. oli 8 170 vuoden 2017 jäsenmaksun maksanutta henkilöä. Jäsenmäärä on näin ollen jo tässä vaiheessa vuotta ylittänyt edellisen, Haavisto-ilmiön vuonna 2012 mukanaan tuoman, 8 022 jäsenen ennätyksen.

– Tämä on ollut Vihreiden ennätysten vuosi. Ensin kuntavaaleissa suurempi joukko ihmisiä kuin koskaan lähti vihreäksi ehdokkaaksi muuttamaan Suomen kuntia. Sitten äänestäjät antoivat vaalipäivänä vihreille valtavasti suuremman luottamuksen kuin koskaan. Ja nyt suurempi joukko ihmisiä kuin milloinkaan ennen on liittynyt jäseneksi vaikuttaakseen vihreiden arvojen puolesta joka puolella tätä maata. Tästä on hienoa jatkaa seuraavaa koitosta eli maakuntavaaleja kohti, sanoo Miettinen.

Lue lisää Vihreiden jäsenäänestyksestä ja ehdokkaista täällä.