Touko Aalto: Ihmisoikeuksien kunnioittaminen vaatii myös tekoja

19.06.2017

Eduskunnassa käytiin tänään keskustelu valtioneuvoston tiedonannosta hallituspohjassa tapahtuneesta muutoksesta. Vihreiden puheenjohtaja Touko Aallon mukaan suomalaiset ovat saaneet seurata erikoista näytelmää, joka on vaarassa murentaa uskoa demokratiaan.

Aallon mukaan politiikka kiinnostaa suomalaisia ja monilla on halu vaikuttaa, mutta samalla moni on pettynyt siihen, miten politiikkaa nykyään tehdään. Viime viikon näytelmä näyttää Aallon mukaan valtapeliltä, jossa haluttiin säilyttää oma asema.

– Olemme maailmalta nähneet, miten kansalaisten turhautuminen kanavoituu, kun politiikalta menee maine. Ihmisten usko demokratiaan on tässä maailmanajassa tärkeämpää kuin koskaan. Sitä ei pidä horjuttaa. Se, että voimme luottaa päätöksentekoon, on tärkeää Suomen vakaudelle nykyisen informaatiosodan aikana, Aalto sanoi.

Aallon mukaan hallituksen olisi aika tarttua ihmisoikeuskysymyksiin arvopuheen lisäksi myös tekojen kautta. Aalto huomautti, että perussuomalaisten uusi puheenjohtaja olisi allekirjoittanut täysin nykyisen hallituksen ohjelman. Hallitusohjelmalla on siis perussuomalaisten puheenjohtajan täysi hyväksyntä.

– Keskusta ja kokoomus puhuivat hallituskriisin aikana kauniista arvoista ja yhtäläisistä ihmisoikeuksista. Jääkö tämä ihmisoikeuslupaus samanlaiseksi tyhjäksi puheeksi kuin petetty koulutuslupaus? Aalto kysyi.

Aalto kertasi myös sitä, millaista politiikkaa nykyisen hallitusohjelman turvin on ajettu.

– Hallituksen arvovalinnat tähän asti ovat olleet kovia. On leikattu kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta. Leikkaukset kurittavat lapsiperheitä, työttömiä, eläkeläisiä, opiskelijoita, vammaisia, varusmiehiä ja sairaita. Hallitus on höylännyt indekseistä, kuten 90-luvun lamassa. Se oli valinta, jonka hallitus teki varmasti tietäen, millaiset seuraukset laman  leikkauksilla oli. Perusturvasta leikkaamisen lisäksi hallitus on leikannut ennennäkemättömän paljon koulutuksesta. Se on leikkaamista lastemme tulevaisuudesta, Aalto sanoi.

Aallon mukaan Suomi on suurten kysymysten äärellä ja on tärkeää, että Suomi pystyy päätöksentekoon. Suuret yhteiskunnalliset uudistukset vaativat Aallon mukaan uutta otetta hallitukselta.

– Ongelmiin ajautunut sote-uudistus voidaan vielä pelastaa, jos hallitus tarttuu tarjoamaamme yhteistyön käteen. Tarvitsemme suurissa uudistuksissa laajapohjaista tukea ja pitkäjänteistä päätöksentekoa. Se on satavuotiaan Suomen yhteinen etu, Aalto sanoi.

Puheensa lopuksi Aalto ilmoitti Vihreän eduskuntaryhmän kannattavan esitettyä epäluottamuslausetta hallitukselle.

Koko puhe luettavissa täällä.