Touko Aalto: Sote-uudistus valmisteltava uusiksi parlamentaarisesti

29.06.2017

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto pitää perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitettyä kritiikkiä sote-uudistusta kohtaan odotettuna. Aallon mukaan uudistus pitäisi valmistella uusiksi parlamentaarisesti.

– Nyt on korkea aika kutsua kaikki eduskuntapuolueet saman pöydän äärelle miettimään, miten sote-uudistus saadaan toteutettua. Uudistus tarvitaan, jotta suomalaisten yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut saadaan turvattua. Vaalikausi on jo puolessa välissä eikä Suomella ole varaa siihen, että parin vuoden päästä aloitetaan taas alusta, Aalto sanoo.

Aallon mukaan uudistuksen kärjeksi on otettava kaikkien puolueiden jo aiemmin hyväksymät sote-uudistuksen tavoitteet, jotka myös hallitus vahvisti hallitusohjelmassaan.

– Aivan ensimmäiseksi meidän on siirrettävä sote kunnilta leveämmille hartioille eli maakunnille. Maakuntahallinto läpäisi perustuslakivaliokunnan pienin muutostarpein, joten maakuntahallinnon pystyttämisen kanssa voitaisiin edetä. Tämä olisi jo iso harppaus tiellä kohti yhdenvertaisempia sosiaali- ja terveyspalveluita, Aalto sanoo.

Perustuslakivaliokunnan näkemys kireästä aikataulusta, joka vaarantaa ihmisten perustuslaillisen oikeuden sosiaali- ja terveyspalveluihin, ei yllätä Aaltoa.

– Valinnanvapaus on ylimääräinen lehmänkauppa, jota ei kannata kiirehtiä ihmisten palveluiden turvaamisen kustannuksella. Kun sote saadaan siirrettyä maakunnille, voidaan erilaisia valinnanvapauden malleja harkita ja pilotoida rauhassa. Meidän tehtävämme ei ole ensisijaisesti varmistaa terveysfirmojen bisnesmahdollisuuksia, vaan turvata se, että ihmiset saavat kohtuullisessa ajassa turvallista ja varmaa hoitoa. Keskitytään nyt siis ihmisiin ja palataan valinnanvapauteen tarvittaessa myöhemmin, Aalto sanoo.

Aalto tarjoaa hallituspuolueille yhteistyötä sote-uudistuksen saattamisessa maaliin.

– Parlamentaarinen valmistelu kaikkien puolueiden kesken olisi hyvä tie eteenpäin. Näin voisimme varmistaa sen, että uudistuksella on laaja hyväksyntä ja se voidaan tarvittaessa toteuttaa vaikka useamman vaalikauden aikana. Nyt tarvitaan hyvä ja perusteellinen uusi valmistelu, uudet vaikutusarvioinnit sekä lausuntokierros, Aalto sanoo.