Touko Aalto puoluevaltuuskunnassa: Hallitus ottaa sote-uudistuksessa valtavan riskin

03.03.2018

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto pitää käsittämättömänä, että hallitus on valmis ottamaan sote-uudistuksessa riskin siitä, että se on EU-oikeuden vastainen. Aalto otti kantaa sote-uudistukseen puheessaan Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Jyväskylässä 3.3.2018.

Aalto kritisoi hallitusta siitä, että se ei suostu lähettämään uudistustaan EU:n komission arvioitavaksi.

– Tuntuu siltä, että hallitus tietää liian hyvin, että jos se lähettäisi markkinamallinsa komission arvioitavaksi, sieltä tulisi hyvin selkeä vaatimus pakkoyhtiöittää maakuntien liikelaitokset. Sen puolestaan perustuslakivaliokunta on todennut Suomen perustuslain vastaiseksi. Näin ollen hallituksen markkinamallin loru olisi lopussa. Sen sijaan, että hallitus luopuisi markkinamallista, se ajaa sitä jääräpäisesti läpi. Siinä otetaan valtava riski tulevista vahingonkorvausvaatimuksista ja järjestelmän pakkouudistamisesta EU-oikeuden mukaiseksi, Aalto sanoi.

Sote-uudistuksen sisällön osalta Aalto kiitteli kokoomuksen kansanedustajan Elina Lepomäen kannanottoa ja vetosi hallituspuolueiden kansanedustajiin.

– Lepomäki kritisoi kaikkia niitä asioita, joita me Vihreät olemme uudistuksessa kritisoineet. Toivottavasti se aukaisee korvat laajemminkin kokoomuksen ja muiden hallituspuolueiden eduskuntaryhmissä. Vetoan kaikkien kokoomuksen kansanedustajien omatuntoon. Pysähtykää vielä kerran miettimään, mikä on Suomen etu, ja toimikaa sen mukaisesti. Sote-uudistus on liian tärkeä tehtäväksi terveysfirmojen ehdoilla, Aalto sanoi.

Aalto ihmetteli puheessaan hallituksen innottomuutta uudistaa yritystukia. Hän viittasi puheessaan yritystukia uudistavan työryhmän puheenjohtajan Mauri Pekkarisen (kesk.) lausuntoon, jossa Pekkarinen aprikoi, miksi hallitus on selvityksen käynnistänyt ja miksi hän itse on puheenjohtajaksi suostunut.

– Hallitus on talouskurin nimissä moukaroinut koulutusta ennennäkemättömän paljon. Silti tuo sama hallitus lappaa kaksin käsin rahaa neljän miljardin euron yritystukiin eikä osoita mitään halua karsia neljän miljardin euron yritystukipottia, Aalto sanoi.

– Kertoo paljon hallituksen halusta uudistaa, kun työryhmän puheenjohtajallekin on epäselvää, mitä ollaan tekemässä, Aalto sanoi.

Aalto kritisoi puheessaan hallituksen luonnonsuojelupolitiikkaa, jossa luonnonsuojelurahoja on leikattu ja hallitus suunnittelee heikentävänsä ympäristöhallintoa maakuntauudistuksen yhteydessä. Aalto sanoi puoluevaltuuskunnalle luonnonsuojelun vastuun lankeavan Vihreiden harteille.

– Sipilän hallitus on jälleen osoittanut, että luonnonsuojelu jää heitteille, jos me Vihreät emme ole siitä huolehtimassa. Vastuu Suomen luonnosta lankeaa siis meille. Olkoon niin. Kyllä me sen vastuun ylpeänä kannamme, Aalto sanoi.

Aalto kuvasi puheessaan myös konkreettisia luonnonsuojelutavoitteita, joita hän haluaa Vihreiden ajavan niin valtakunnallisesti kuin kunnissakin.

– Valtio ja kunnat voisivat toimia itse kasvattamalla valtionmetsien keski-ikää ja suojelemalla kaikki Etelä-Suomen yli 120-vuotiaat valtionmetsät. Kunnissa meidän Vihreiden on ajettava parempaa kuntien metsistä huolehtimista. Meidän on päivitettävä kuntien ja kaupunkien metsänhoito-ohjelmat ekologisesti kestäviksi ja luonnonsuojeluohjelmat turvaamaan luonnon monimuotoisuutta, Aalto sanoi.

Lue koko puhe täältä.