Touko Aalto: Hallitus hukkasi mahdollisuutensa korjata virheensä

11.04.2018

Touko Aallon mukaan hallitus hukkasi viimeisen mahdollisuutensa korjata tekemänsä virheet suomalaisten koulutuksen kurjistamisessa ja eriarvoisuuden ohittamisessa.

Aalto on huolissaan siitä, että Kelan maksamat etuudet, kuten työttömän perusturva, pysyy ensi vuonna nykyisellä tasolla, vaikka inflaation odotetaan nostavan hintoja 1,4 prosenttia.

– Olemme tyytyväisiä siihen, että vaatimuksemme vähimmäispäivärahojen nostamisesta työttömyysturvan tasolle on toteutumassa. 70 miljoonan euron panostus eriarvoisuuden torjuntaan on tervetullut. Kokonaisuus on kuitenkin hyvin vähän verrattuna siihen, miten paljon hallitus on leikannut työttömiltä ja opiskelijoilta. Hallituksen leikkaukset työttömyysturvaan tarkoittavat satojen miljoonien säästöä ensi vuonna. Se leikkaa työttömän lompakosta 300 euroa vuodessa, Aalto sanoo.

Aalto pitää hallituksen panostuksia varhaiskasvatukseen ja toisen asteen koulutukseen tervetulleina, mutta liian vähäisinä.

– Lapset ja varhaiskasvatushenkilökunta ansaitsevat hyvän arjen koko maassa. Nyt olisi pitänyt palauttaa kokopäiväinen subjektiivinen varhaiskasvatus kaikille, sopivat ryhmäkoot ja hyvä henkilöstömitoitus. Haasteellisten alueiden erityisrahoitus ei riitä, Aalto sanoo.

– Ammatilliseen koulutukseen on tehty jättileikkaukset, jotka näkyvät oppilaitosten arjessa joka päivä. Tuki toisen asteen oppimateriaalihankintoihin auttaa joitakin opiskelijoita, mutta ammatilliseen koulutukseen pitää myös palauttaa opettajat. Oppivälineiden hyöty jää laihaksi, jos ei ole opettajaa opettamassa niiden käyttöä, Aalto sanoo.

Aalto otti kantaa myös hallituksen julkistamaan kivihiilen kieltoon. Päätös on Aallon mielestä tervetullut, mutta tapa rahoittaa siirtymä on vastuuton.

– On käsittämätöntä, että hallitus päättää rahoittaa tämän leikkaamalla uusiutuvan energian uutta tukea, joka on muutenkin vaatimattoman kokoinen. Hallituksen tuet kivihiilestä luopumiseen olisi ollut täysin mahdollista toteuttaa leikkaamalla tukia fossiilisten polttoaineiden tuesta, kuten esimerkiksi energiaveron palautuksesta. Kertoo paljon, että hallitus on jahkaillut tehottomien yritystukien kanssa vuosikaupalla, mutta pystyy välittömästi iskemään kirveellä uusiutuvan energian edistämiseen. Yritystukia karsimalla olisi voitu sekä panostaa kivihiilestä luopumiseen että perua kaikki hallituksen koulutusleikkaukset, Aalto sanoo.